Saturday, December 20, 2008

BERSEDIA ZAMAN KEMELESETAN

Dulu berdebat sakan minta harga minyak diturunkan. Berbuih mulut Shabery Chik mempertahankan harga minyak tak boleh diturunkan. Belum pun akhir tahun harga minyak dunia sudah jatuh merudum. Diramalkan boleh jatuh ke USD 25. Jika benar, satu dunia susah oi. Geng anti BN sedap bersorak. Depa tak tau ke kesusahan ini akan ditanggung oleh semua orang. Apa nak buat selepas ini?

Yang pertama bajet untuk pembangunan pastinya ditarik balik. Jangan mimpilah projek prasarana yang ratusan juta akan diteruskan. Tak betul-betul longkang tersumbat pun tak terselenggara. Tak ingat ke lagi zaman meleset dan Daim sebagai menteri kewangan dulu, nak guna pensil baru kena tunjuk bukti pensel lama yang telah kontot. Ha ha . Tuntutan perjalanan dipotong. Elaun ditarik. Perit pegawai kerajaan nak buat kerja. Akhirnya dapat gaji pun jadilah.

Bila projek tak ada, kontraktor gulung tikar. Pekerja dibuang. Ramai penganggur baru. Yang teruknya penganggur ini sudah ada hutang rumah dan kereta. Tak mampu bayar, bank pun lelong. Sekarang ini rumah lelong sedia ada pun tak laku dijual. Bertambah lagilah stok rumah lelong yang tak laku.

Jangan hairan jika tak lama lagi ramai lahir peniaga nasi lemak di tepi jalan. Penjualnya bukan calang-calang orang, bekas kontraktor yang pakai kereta merz. Usahawan MLM pun tiba-tiba muncul dengan ramainya. Depa jual ubat kuat. Jangan tak beli ye...


No comments: