Sunday, August 31, 2008

BAJET: SIAPA BUAT ATAU SIAPA DAPAT

BAJET 2009 mengumumkan peruntukan pelbagai projek pembangunan yang besar nilainya. Terliur sang kontraktor mendengarnya.

Pegawai kerajaan yang menyediakan bajet menentukan golongan sasar manakah yang akan menerima manafaat projek pembangunan itu. Tetapi bagi sang menteri ia memikirkan siapakah yang akan diberi tender melaksanakan projek itu. Yang dapat kontrak tentu akan kaya tetapi yang dapat manafaat projek itu, belum tentu hidup senang lagi!. Kontraktor ini tentulah kroni dan geng sang menteri. Ainon Mohamad dalam www.universitipts.com pernah mendedahkan bagaimana kroni Hishamudin menyapu projek mega di Kementerian Pendidikan.

Projek koridor dan pelaksanaan prasarana di Sabah dan Sarawak melibatkan berbilion ringgit. Sudah pasti tender runding yang berlaku, bukannya tender terbuka. Jika runding tender, maka kosnya tentu meningkat berkali ganda, kerana peruntukan habuan politik kena dibuat. Bukankah itu budaya BN selama ini. BPR sekadar membuka fail penyiasatan sahaja, tetapi tiada pendakwaan.

Jika ini yang berlaku, buatlah bajet 100 tahun lagi, rakyat entah bila mendapat faedahnya.

1 comment:

Bulan Penuh 2012 said...

salam,

stanby sahur Pak Ali!