Friday, August 29, 2008

16 SEPTEMBER PENUH DEBARAN

Anwar telah pun menjadi Ketua Pembangkang di parlimen. Sekarang semua menunggu rancangannya untuk menarik 30 MP lagi untuk membentuk kerajaan baru. Semalam juga MP BN dari Sabah dan Sarawak membuat aku janji tetap setia dengan BN. Mesyuarat MT Umno pun dibatalkan semalam. Nampak ada sedikit kegawatan apabila Anwar berada di parlimen kini. TV Astro pun terbuka menemu ramah Anwar.

Menjelang 16 September, ramai yang menunggu gembira jika Anwar jadi PM, tetapi dalam diam-diam ramai juga yang gusar dan gundah gulana.

Golongan Islamik baik Pas, Abim, Teras dan NGO lain masih meletakkan kerisauan sejauh mana kemampuan Anwar mahu meningkatkan lagi persekitaran islamik dengan keadaan suara liberal dalam PKR, DAP, NGO hak asasi begitu kuat mendokong Anwar selama ini.

Golongan peniaga Melayu cemas jika tidak dapat bersaing dalam sistem ekonomi bebas yang akan diperkenalkan oleh Anwar. Selama ini syarikat taraf bumiputera terus menerima habuan kerana adanya peruntukan projek khas untuk bumiputera dan syarikat ini boleh mendapat projek walaupun harganya lebih 30% dari syarikat bukan bumiputera.


Golongan akademik dan perkhidmatan awam risau jika pintu perkhidmatan awam terbuka sama rata dengan bukan Melayu. Dalam keadaan golongan Melayu tidak mudah menyertai sektor pekerjaan swasta, kubunya pula akan dimasuki oleh golongan bukan Melayu.

Inilah antara yang golongan yang cemas jika Anwar jadi PM. bolehkah dan mampukah Anwar mempertahankan dan mengimbangkan kepentingan dan keperluan mereka ini.

Banyak lagi isu yang perlu Anwar garap. Untuk hari ini cukup 3 perkara besar itu.

No comments: