Sunday, August 24, 2008

JIKA BPR BEBAS

Hebat BPR bila dengan pantas akan mendakwa 2 orang exco Perak pada Isnin 25 Ogos ini. Tanpa prejudis kepada BPR, saya merasakan BPR boleh menangkap banyak kes rasuah lagi jika ianya bebas dan pemerintah menyokong pentadbiran yang bersih. Malangnya selama ini pemerintah dilihat menghalang kes rasuah disiasat dan didakwa. Dan teramat malang lagi apabila pimpinan atasan dilihat melakukan rasuah atau paling tidak mengamalkan nepotism atau kolusi dengan korporat terpilih.

Kes rasuah di Malaysia hampir sama parahnya dengan negara-negara Islam yang lain seperti Indonesia, Pakistan dan Sudan. Walaupun majoriti penduduknya beragama islam, kes rasuahnya lebih teruk berbanding dengan negara Eropah khususnya yang diperintah oleh Parti Sosialis Demokrat. Apakah rakyat yang percaya syurga neraka dan dosa pahala tidak mampu menghalang penganutnya dari amalan rasuah. Lemah sangat ke iman penganut islam ini. Atau terlalu miskinkah penganut islam ini sehingga terpaksa hidup dengan rasuah. Atau tonggak pemerintahannya tidak mampu mewujudkan komitmen dan keseriusan memerangi rasuah.

Rasuah berkait sekali dengan ketidakadilan dan pembaziran. Saidina Ali (r.a/kwj) mengatakan kemiskinan hanya wujud kerana ketidakadilan dan wujudnya pembaziran. Prof Ungku Aziz pernah mengatakan; Yang Universiti Harward tak ajar mengapa terjadinya inflasi ialah inflasi berlaku kerana adanya rasuah dalam sesuatu ekonomi negara. Orang Melayu dan Islam sendiri dilihat tidak menganggap rasuah suatu yang menjijikan dari zina, judi dan arak, malah dari makan babi. Bahkan perkataan 'biasalah bib' sering terdengar apabila membicarakan kes rasuah. Masyarakat kita terlalu kompromi dengan rasuah. Dari peon ke menteri berlakunya rasuah. Lagi banyak permit yang dikenakan, lagi banyak rasuah yang berlaku. Lebih mudah berurusan di airport Singapura yang bebas rasuah dari airport Jakarta yang banyak renyahnya.


Kita perlu kerajaan baru untuk untuk menyuburkan pentadbiran yang telus dan bebas dari rasuah. Kalau Islam/Melayu yang haprak rasuah yang memerintah, baik kita buang sahaja. Yang hairannya majoriti anggota perkhidmatan awam kita komited dengan kerja yang bersih tetapi tidak mampu membenteras segelintir kakitangan yang terlalu besar nilai rasuahnya. Kita perlu wujudkan semangat jihad dan semangat nahi mungkar dalam perkhidmatan awam. Tidak cukup Raja Petra seorang sahaja yang berusaha membenteras rasuah. MP Melayu tidak seserius Lim Kit Siang membongkar kes rasuah di parlimen. Walau pun kerajaan Pakatan Rakyat yang rasuah, wajib juga kita bongkar. Cuba pantau MB dan Exconya!!

Pilihanraya Kecil Permatang Pauh; isunya ialah kerajaan rasuah atau kerajaan bersih. Bukannya liwat atau tidak.


No comments: