Wednesday, August 27, 2008

MAHATHIR GILA

Dr Mahathir kata PKR tidak menang Pilhanraya Kecil Permatang Pauh tetapi BN yang kalah.

Aduh! Baru kali ini aku terpaksa percaya Dr M memang dah gila dan terlalu benci dengan Anwar. Benci kerana apa aku tak tahu. Beberapa hari lalu dia bersumpah nak keluar Malaysia jika Anwar jadi PM. Nampak sangat dia tak boleh terima Anwar jadi PM Malaysia.

Kita teringin nak tahu mengapa Dr M tersangat membenci dan berseteru dengan Anwar. Pada wawancaranya dengan RTM atau TV3 pada 1998 dahulu, Dr M memecat Anwar kerana tak mahu penggantinya nanti seorang yang rendah moralnya. Oleh kerana Anwar ada kes liwat, maka beliau tidak layak jadi PM. Tetapi banyak pemimpin Umno yang terlibat kes moral termasuk Nazri yang pernah ada kes dengan anaknya sendiri pun tidak dipengapakan juga. Kita tak berapa percaya alasan moral ini.

Aku menjangka ada dua sebab besar mengapa Dr M tak suka Anwar. Pertama, beliau terlalu cemburu kepada Anwar kerana Anwar akan mengalahkan imej dan ketokohannya selepas 22 tahun dia menjadi PM Malaysia. Anwar disukai dan popular di kalangan pemimpin Asia, Arab dan Barat kesemuanya. Anwar boleh bicara falsafah Islam dan Barat. Anwar diminati oleh pemerintah Filipina dan MILF sekaligus. Mahathir kuat menghentam Amerika dan Australia tetapi Anwar disukai oleh mereka. Pelik kan. Mana Mahathir boleh terima kondisi ini.

Kedua, semasa krisis ekonomi 1997, Anwar tak tolong syarikat anak Dr M. Pantang oi kalau orang yang kita naikkan dalam politik, tetapi kemudiannya tak membantu ahli keluarganya pula.

Faktor lain, seperti hasutan Daim dan gengnya hanya sebagai penambah benci Dr M kepada Anwar sahaja. Anwar dan Daim kan berebut harta karun negara.

Nak juga kita menengok Dr M keluar dari Malayisa, bukan sekadar mati di luar Umno!

No comments: