Sunday, August 3, 2008

PAS LUPAKAN MEMALI

Semalam, 2 Ogos, saya turut hadir di program SENI TANPA BICARA anjuran GMI di Medan Selera, Taman Melawati, Kuala Lumpur. Ada tayangan slide, bacaan sajak, persembahan teater dan dan nyanyian solo. Bagi mereka yang masih ada kehalusan hati, memang menikam kalbu dibuatnya.

Yang saya rasa sebak sekali ialah apabila Rahmat Harun membaca sajak khas berkaitan Memali, Ibrahim Libya dan rakan-rakanya; yang menjadi korban penentangan kepada ISA. Sempat beliau memohon kita membaca doa untuk roh mereka.

Peristiwa Memali berlaku ketika saya bertugas di Kedah pada 1985. Anak tunggal saya Fatimah Az Zahra, ketika itu baru sahaja berumur 10 bulan. Saya beserta rakan-rakan dari Jitra terus ke Memali sejurus peristiwa itu terjadi. Antara rakan yang pergi bersama dan telah pun meninggal dunia ialah Dr Azizan Ismail, perumus Examo dan Pak Harun Mamak. Ramai mangsa korban Memali yang saya kenal secara peribadi. Tu yang rasa sebak sangat.

Dan yang paling sebak sekali ialah apabila Pas semacam melupakan peristiwa Memali kini. Semasa Abu Bakar Chik dan Mohamad Sabu menjadi pimpinan Dewan Pemuda Pas Pusat(DPPP), program sambutan ulang tahun peristiwa Memali dibuat setiap tahun, Kini semacam dilupakan. Penyajak berambut panjang macam Rahmat Harun pun sentiasa ingat Ibrahim Libya tetapi Pas pula yang melupakannya. Oh Pas, sibuk dengan politik kuasakah, sehingga melupakan pejuang penentang ISA. Bak kata Ibrahim Libya, biar daku ditembak, namun menyerah kepada undang-undang zalim ISA tidak sesekali. Sejarah mencatat ada jua induvidu yang tidak tunduk menyerah kepada ISA.

Antara tokoh yang terlibat dengan Memali ialah Yusof Husin, kini menjadi Ahli Dewan Negara.

Oh Pas, lupakah akan dikau kepada Memali.

No comments: