Saturday, August 23, 2008

ANWAR PERKENAL SISTEM SATU PARTI

Geng Pas meragui Anwar boleh bawa masuk 30 MP ke dalam Pakatan Rakyat. Geng PKR kata Anwar sudah ada 43 MP termasuk dari Umno, malah ada 2 menteri. Bagi saya Anwar boleh wujudkan sistem satu parti bila dia berjaya menjadi PM!!

Ini saya perkatakan kepada kekawan sejak dia mula jadi TPM. Jika Ustaz Fadhil ada lagi, dan Anwar jadi PM melalui Umno, dengan mengambil kira tiada kes 1998; saya menjangka Anwar boleh memujuk Pas bersama BN. Hubungan Anwar-Fadhil terlalu intim. Bila saya sebut perkara ini dan didengar oleh Uztaz Fadhil dulu, dia sikit tak syok dengan spekulasi ini. Harap saya tak perasan. He he.

Pas ada sebab kuat untuk bersama Anwar; demi menjaga kepentingan Islam. Umno ada sebab bersama Anwar demi menjaga kepentingan ekonomi orang Melayu. Anwar boleh melayan semua kehendak ini. Beliau pakar pengimbang kehendak rakyat Malaysia. Mohamad Sabu yang tak ngam dengan Anwar sejak Anwar menyertai Umno, pun mengakui kehebatan manusia bernama Anwar ini. Hanya geng yang berpenyakit KKS (kurang kasih sayang) seperti kata Hishamudin Rais sahaja yang merajuk dan lari dari Anwar.

Saya tidak yakin Umno bersedia jadi pembangkang. Orang Umno bukan macam ahli Pas yang sanggup berkorban tenaga percuma dan memberi wang ringgit kepada parti. Orang Umno dah lama kerja berupah. Tanya le Ibrahim Ali, berapa dia habis setiap bulan semasa jadi Ketua Bahagian Pasir Mas. Jika tak ada RM 60 ribu, jangan jadi Ketua Bahagian bib. Pairin yang ada semangat paderi kristian dan anti Semenanjung dulu pun tak sanggup jadi pembangkang.

Yang sanggup jadi pembangkang ialah Pas dan DAP. Tetapi mereka telah bersama dengan Pakatan Rakyat kini. Takkan mereka hendak keluar dari PR, jika Umno dan Gerakan hendak bersama PR. MCA dan MIC serta lain-lain parti di Sabah dan Sarawak bila-bila masa akan bersama dengan Anwar. Mereka kagum dengan Anwar sejak Anwar di dalam kerajaan lagi.

Mungkin Pakatan Rakyat atau Barisan Rakyat.

Tunggu dan lihat.

No comments: