Thursday, August 21, 2008

DEBAT 2 CINA

Malam tadi berlangsung debat Lim Guan Eng dengan Dr Koh Tsu Koon. Aku tak hendak perkatakan siapa yang menang atau kalah dalam debat itu. Ada beberapa perkara yang menarik dalam isu debat ini.

Pertama, debat berlangsung dalam Bahasa Melayu. Kedua-dua tokoh ini lancar Bahasa Melayunya. Kalau dilihat dalam parlimen, ramai tokoh politik bukan Melayu, tahap bahasa Melayunya 'hancus'. Tahniah Guan Eng dan Tsu Koon!

Kedua, Guan Eng bersedia mendedahkan kes kerajaan lama yang dianggap ada penyelewengan. Dan Dr Koh Tsu Koon pula bersedia menjawabnya secara terbuka. Ini politik jantan. Kedua-duannya berbangsa Cina. Mereka langsung tak berjiwa asobiyyah. Walaupun sebangsa tetap di lawan. Pas pun tak berani dedah kejahatan pemerintahan Umno. Kelantan menang 1990, tiada pendedahan macam ini. Terenganu menang 1999, walaupun dikatakan ada berkotak kesnya, sampai habis penggal memerintah pun tak ada yang dibongkarnya. Kini Kedah, Pas-Umno macam abang adik, langsung tak dengar suara mau dedahkan apa yang dok dibisingkan semasa pra pilihan raya umum ke 12 lalu.

Tahniah DAP!!

No comments: