Wednesday, April 29, 2009

SPRM LEMAH

Oleh: Hj Mohamad Sabu, calun Timbalan Presiden Pas

Indeks rasuah begitu tinggi di negara-negara yang baru mencapai kemerdekaan, sezaman dengan Malaya Merdeka. Negara-negara seperti Thailand, Singapura, Indonesia, Hong Kong adalah negara-negara "pariah" dengan rasuah.

Singapura yang mencapai kemerdekaan pada 1965 menjadikan "jihad" melawan rasuah yang dipelopori oleh regim Lee Kuan Yew.

Di penghujung pemerentah Lee Kuan Yew indeks rasuah menurut piawaian antarabangsa mencapai mata 9.5 per 10, yakni sebuah negara yang mencapai taraf rasuah di tahap kosong.

Tunku Abdul Rahman cuba membentuk Badan Pencegah Rasuah yang dipimpin oleh Tan Sri Harun Hashim dan memberi arahan supaya negara Malaya dikeluarkan dari senarai negara "pariah" dengan rasuah.

Harun Hashim begitu senang menjalankan tugas menghambat perasuah tanpa mengira kedudukan jawatan dan kedudukan orang yang disiasat untuk dibawa kepada pendakwaan.

Keharuman nama Badan Pencegah Rasuah lama-kelamaan semakin pudar terutama di bawah pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad. Pendakwaan terpilih menjadi bahan mulut rakyat Malaysia.

Misalnya seramai 18 orang "jerung besar" yang disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah dan fail siasatan telah diserah kepada pihak Peguam Negara. Kerajaan Abdullah Ahmad Badawi berjanji untuk mendakwa mereka yang berprofil tinggi yang terlibat dengan rasuah.

Setelah lama menunggu, tidak ada pendakwaan terhadap kes "18 SX" tadi kecuali terhadap Eric Chia. Janji awal pemerentahan Abdullah untuk memerangi rasuah, namun ia berakhir dengan pertumbuhan rasuah yang lebih "gemilang" di akhir pemerentahan Abdullah.

Sehingga timbul ungkapan jalanan terhadap kerajaan Abdullah: "Kalau di zaman Dr Mahathir rasuah di bawah meja, tetapi di zaman Abdullah, rasuah berlaku di bawah meja, di atas meja dan dengan meja-mejanya sekali." Ertinya, rasuah dan politik wang berleluasa di zaman Abdullah dan ia tidak dapat dikawal lagi.

Untuk membina imej antirasuah semula terhadapnya, sedangkan hal rasuah terus berleluasa, maka Abdullah di akhir pemerintahannya telah menaiktaraf Badan Pencegah Rasuah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Harapan rakyat tinggi menggunung terhadap Abdullah dan kerajaan untuk mencegah dan membasmi rasuah.

Sepantas kilat SPRM menunjukkan wibawa dengan berjaya membawa dua orang Exco Perak di bawah kerajaan Pakatan Rakyat ke muka pengadilan. Kecekapan SPRM itu - walaupun kerajaan Pakatan Rakyat Perak merasa gusar - saya sendiri amat kagum di atas ketangkasan mereka menjalankan tugas.

Wibawa SPRM sekali lagi terserlah apabila berjaya membongkar kes "salah guna kuasa" Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang sehingga membawa kepada perletakan jawatan beliau sebagai TKM1 dan Adun.

Sekali lagi kecekapan SPRM terserlah apabila ia berjaya membongkar "salah guna kuasa" Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam isu lembu korban dan penyalahgunaan kereta peribadinya. Walaupun ia pahit bagi Pakatan Rakyat tetapi kita salute (tabik hormat) di atas kecekapan SPRM.
Kesungguhan SPRM untuk mencegah dan membasmi rasuah yang begitu hebat berleluasa kini telah tercemar teruk.

Jawatan kuasa pilihan khas mengenai keupayaan, kebertanggungjawaban dan ketelusan (SELCAT) yang dibentuk kerajaan Selangor untuk menjalankan penyiasatan terhadap penyalahgunaan wang oleh bekas Menteri Besar, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo dan isterinya terhadap wang Balkis (Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat) telah menemui unsur penyelewangan dan ini amat mengejutkan semua pehak.
Penyalahgunaan wang GLC, wang dana Balkis nampak begitu ketara. Namun, yang menghairankan kita, mengapa SPRM tidak mengetahui penyelewengan ini?

Hairan bin Ajaib apabila badan secekap SPRM tidak mengetahui unsur penyelewengan (rasuah) sebegitu rupa berlaku di Selangor. Jawatan kuasa disiplin Umno yang diketuai oleh Tengku Ahmad Rithaudin rupa-rupanya lebih berwibiwa daripada SPRM dalam membongkar rasuah dan mendedahkannya kepada orang ramai, berbanding SPRM.

Ketua Menteri Melaka yang dihukum oleh jawatankuasa disiplin Umno kerana rasuah tetapi tidak diambil apa-apa tindakan oleh SPRM. SPRM tak ubah seperti sebuah badan seumpama "kelab menyokong Umno" yang dilabelkan oleh rakyat sekarang ini. Wibawanya hilang sama sekali ditelan dengan hilang kewibawaan kerajaan Barisan Nasional itu sendiri.

No comments: