Tuesday, April 7, 2009

PILIHAN RAYA BUKAN SEGALANYA

Pilihanraya bukan segalanya. Tetapi ianya wadah terbaik untuk rakyat menyatakan hasrat dan apa yang terpendam dihati. Pengundi mengundi calun pilihannya kerana pelbagai motif dan dorongan. Ada yang undi kerana parti. Mereka yakin partinya memperjuangkan matlamat yang betul. Mereka tetap memilih parti kerana mereka sebahagian anggota parti!. Mereka tak percaya kalau lawannya mengatakan parti mereka tak betul.

Ada yang mengundi kerana calun. Mereka lebih senang dengan calun tertentu. Mungkin kerana bersaudara. Mungkin kerana pernah bertegur sapa. Mungkin kerana aura calun yang kuat memikat. Mungkin kerana pernah termakan budi calun. Atau kerana pengundi terasa "senang hati" dengan seseorang calun tanpa sebab apa pun. Ha ha.

Yang saya teringat ialag Ahli Psikologi mengatakan orang suka seseorang kerana dia rasa orang itu macam dia juga. Jika dia amanah, maka dia suka seorang yang difikirkan amanah. Jika dia suka masjid, maka dia suka orang masjid. Jika dia profesional, maka dia suka orang profesional. Jika dia kaki tak kesah, maka dia suka orang kaki tak kesah. Ha ha.

Agaknya di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai, ramai orang jenis mana ya? Yang penting sejauh mana pengundi terbuka atau mencari info untuk menilai kebolehan calun. Malam tadi TV 3 mengatakan lebih 60% info diperolehi dari para bloggers. Adakah setiap isi rumah sudah ada internet untuk membaca blog. Yang saya tahu kawan-kawan sebaya saya, nak buka blog pun tak tau walaupun ada internet di rumah. Ha ha. Hanya anak mereka sahaja yang menggunakannya. Woooo

No comments: