Friday, January 23, 2009

BAHASA BUKAN AGENDA POLITIK

Datuk Dr Hasan Ahmad, Pengerusi Jawatankuasa Perhimpunan Gerakan Mansuhkan PPSMI menegaskan bahwa ahli politik pembangkang yang hadir ke mesyuarat tersebut adalah bukan mewakili mana-mana parti politik tetapi atas dasar sebagai pejuang bahasa.

Bagi Pas perjuangan bahasa merupakan sebahagian dari perjuangan politik sepertimana perjuangan menegakkan keadilan, melawan kezaliman, menentang ketidakadilan, menentang ISA, menentang pembaziran, menentang rasuah.

Jika Nasharudin Mat Isa, mewakili peribadi sebagai pejuang bahasa ke mesyuarat itu, maka beliau tidak boleh mengarahkan anggota Pas ke perhimpnan 100 ribu sebagai kapisiti pimpinan PAS. Tak ada siapa nak ikut dia. Mungkinlah ada pemandunya sahaja yang akan patuh.

Najis sangatkah bila menentang PPSMI ini dianggap sebagai agenda politik.

Inilah pemikiran bekas pegawai kerajaan yang cukup tak mahu dikaitkan dengan perkataan politik jika sesuatu perjuangan itu semacam tak selari dengan dasar kerajaan.

Pejuangan bahasa perlu momentum politik kerana parti politik mempunyai anggota yang bersedia "raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah'. Nak harap kaki tangan awam? Mereka terikat dengan Aku Janji. Nak harap student? Mereka takut dibuang dari asrama/kolej kediaman. Jika perjuangan bahasa tak diberi nafas 'jihad', tak siapa yang berani mengambil risiko.

3 comments:

Hasbullah Pit said...

Ini seolah-olah macam sekularisme.

Kalau dulu Agama dipisahkan dari semua benda.

Kini politik perlu dipisahkan dengan semua benda.

Bahasa perlu dipisahkan dengan semua benda.

Patutlah DBP tak maju.
Mereka tak mahu cuba cara politik untuk kembangkan bahasa.

ALI MAIDIN said...

Yaaaa

Zolkharnain Abidin said...

Ini namanya 'politikofobia'.

Ia lahir selepas 'Islamofobia'.

Ingatkan tok imam kampong je takut dengan politik, rupanya tok imam bahasa pun takut juga.

Dunia...dunia...