Friday, September 12, 2008

ANWAR ATAU PAS YANG BERANGAN

Anwar bercita-cita jadi PM melalui PR. Pas bercita-cita nak wujudkan negara Islam. Dalam kontek demokrasi, siapa yang berangan. Sila jawab!

Faktanya Pas hanya bertanding 60 kerusi parlimen semasa PRU 12. Jika Pas menang semua kerusi pun, adakah rakan kongsi dalam PR mengizinkan Pas mewujudkan negara islam di negara ini. Jawapan logik TIDAK. Maka apakah penyelesaiannya.

Yang tak syoknya, pimpinan Pas kata Anwar berangan jadi PM dan secara teknikalnya Anwar tak boleh jadi PM dalam tempoh terdekat ini. Tetapi jika Anwar berjaya memujuk parti politik dari Sabah dan Sarawak menyertai PR, ianya tidak mustahil bagi Anwar menjadi PM.

Jika PR memerintah dan Anwar jadi PM, adakah Pas boleh memujuk Anwar dan rakan kongsi dalam PR untuk mewujudkan negara Islam. Logiknya sukar. Maka Pas lebih berangan lagi dari Anwar.

Malahan pada PRU 13 akan datang pun, dengan komposisi kaum dalam kawasan pilihanraya masa kini, sukar bagi Pas dapat kuota bertanding lebih 130 kerusi jika bersama PR. Pas hanya dapat kuota 60 kerusi sahaja. Jika menang semua pun, Pas tak ada pengaruh untuk mewujudkan negara Islam.

Jelasnya dalam dunia demokrasi masa kini, cita-cita Pas untuk mewujudkan negara Islam tidak boleh tercapai. Maka apakah strategi Pas yang sepatutnya. Umno/BN tak mahu negara islam. PR pun tak mau negara Islam. Pilihan Pas masa kini ialah bersama dengan gabungan atau pakatan parti yang mahukan kerajaan yang bersih sahaja.

Jika ada pimpinan Pas yang menjadikan alasan negara islam untuk menyertai sesuatu pakatan politik, ia mengarut sahaja. Itu logiknya. Kuasa Allah kita tak tau.

Apakah Pas sanggup berjuang seorang diri dan terus berdakwah kepada rakyat negara ini sehingga majoriti rakyat menerima dan meyokong dasar Pas melalui undian pilihan raya. Ketika itulah Pas menang secara mutlak dan bolehlah menjadikan negara ini negara islam. Bolehkah Pas berusaha sehingga suasana itu tercapai. Bersediakah rakyat Malaysia berubah menyokong Pas. Jika ini strategi Pas, maka pertandingan 3 penjuru akan berlaku. Siapa yang untung?

1 comment:

Bulan Penuh 2012 said...

Salam,

saya teringat kenyataan Tok Guru Presiden lepas PRU12 dulu, katanya PAS tak tekejar2 ke Pusat, nak kukuhkan negeri2 dulu.

Apa nak kita tekejarkan sangat, Islam pasti menang tak gitu Pak Ali.

Saya sanggup tunggu, tak ada masalah.

Yang ada masalah nak menunggu orang Umno jer!