Tuesday, February 3, 2009

PPSMI:PENGALAMAN ORANG TUA

Blogger Hasbullah Pit mengatakan ada 4 orang bloggers tak menyokong bantahan PPSMI. Beliau jadikan isu ini berita dalam blognya kerana bloggers itu penyokong PR. Jika bloggers itu pro BN, tak hairanlah kot atau pi jahanamlah.

Sebenarnya banyak sebab mengapa ilmu di negara ini perlu diajar di dalam bahasa ibunda.Bacalah secara hati terbuka pelbagai web para tokoh bahasa dan antaranya ialah web Abdullah Hasan yang menerangkan mengapa ilmu perlu diajar dalam bahasa ibunda. Kekadang isu ini dilihat dari pelbagai sudut. Maka jadilah ia seperti 7 orang buta yang meraba tubuh gajah dan memberi tahu kita akan wajah gajah dalam pelbagai bentuk.

Isu pokok atau isu utama PPSMI ialah mengapa ilmu perlu diajar dalam bahasa ibunda serta ia juga berkaitan dengan pembinaan bangsa dan bahasa Melayu di nusantara dan di negara ini. Ia langsung tak ada kena dengan isu bagaimana nak tingkatkan kemahiran rakyat terhadap bahasa inggeris. Ini ialah isu terbitan atau sampingan.

Yang tokoh bahasa bangkitkan ialah mengembalikan bahasa Melayu ke taraf yang sepatutnya seperti mana hasrat asal sejak kemerdekaan. Dasar PPSMI ini merupakan langkah pertama menghancurkan taraf dan martabat kepada bahasa Melayu dalam tempoh jangka masa panjang.

Memanglah ada sebahagian keluarga, termasuk keluarga penarik beca yang 'mampu' mengatasi kemelut dan kepayahan anak-anaknya dalam pembelajaran apabila PPSMI ini diperkenalkan. Tetapi solusi ini ibarat seorang miskin yang mampu hidup dengan menjual sampah walaupun pemimpin negaranya merompak hasil negara berbilion ringgit.

Saya tidak berminat berhujah secara akademik isu ini kerana tokoh bahasa dan pendidikan Melayu telah memberi hujah mereka. Hanya saya nak beritahu sedikit pengalaman dan pemerhatian saya dalam belajar matematik ini.

Saya bekas student ekonomi UKM yang belajar matematik dan statistik dalam bahasa Melayu sekitar tahun 1979/1982. Yang mengajar kami termasuklah arwah Ishak Shaari, tokoh INSAN (sikit sosialislah). Semua student walaupun mungkin berasal dari aliran Melayu atau Inggeris menerima pembelajaran kedua-dua subjek ini dalam bahasa Melayu dan menjawab soalan pun dalam bahasa Melayu kerana UKM tidak memperkenalkan soalan dwi bahasa ketika itu.

Entah macam mana pada 1990, saya mengikuuti kursus lanjutan Diploma Sains Pengurusan di Intan. Wah, disini, maklumlah orang PTD yang mengajar, maka pembelajaran pun dalam dwi bahasa dan menjawab soalan pun boleh dalam dwi bahasa juga. Kononnya nak menghormati pegawai-pegawai Melayu yang mendapat pendidikan dalam bahasa Inggeris dulu kot atau sejak bekerja dengan jabatan/agensi kerajaan, kena up grade kemahiran bahasa Inggeris. Meluat aku, bukan tara mana pun bahasa Inggerisnya. Saja nak berlagak. Agaknyalah.

Dalam kurus ini, banyak modul yang diajar dan paling teruk sekali ialah subjek matematik, statisti dan operasi penyelidikan(satu-satunya paper yang menggabungkan aplikasi matematik dan statistik sekaligus.) Oleh kerana mungkin saya sudah ada basic math dan statstik di UKM dulu, maka tidaklah menyukarkan saya memahami pengajaran ini agaknya. Tetapi dalam kumpulan kami ini ada pegawai yang berasal dari aliran agama dan sastera. Aliran agama lebih reti dalam bahasa melayu dan aliran sastera mungkin lebih reti bahasa Inggeris. Saya dan beberapa bekas student sains UKM yang juga turut bersama kursus berhempas pulas membantu rakan-rakan kedua-dua aliran ini memahami ketiga-tiga subjek ini. Jika kantoi satu paper pun, kira gagallah mendapat diploma dan sia-sialah selama 11 bulan di INTAN. Kebanyakan kami bekas student UKM lebih baik resultnya dalam subjek ini. Yang tak ada basic math, samada pandai atau tidak Bahasa Inggeris, kira lulus sahajalah. So, tak ada kena mengena math dengan bahasa. Ajarlah ikut bahasa ibunda.

Bayangkanlah orang tua macam kekawan kami di kursus ini pun tak reti memahami math dan statistik, walaupun berabuk bahasa Inggerisnya, inikan pula anak orang penoreh getah, anak nelayan dan anak orang asli. Yang pasti kemahiran math lain, kemahiran bahasa inggeris lain. Itulah kesimpulan yang saya jumpa di INTAN. Itu cerita di Intan. Ada lagi pengalaman math dan sains ini di sekolah lama saya dulu. Tapi cukupalah sekadar cerita orang tua di INTAN yang belajar math itu.

No comments: