Friday, October 9, 2009

MELAYU, UMNO DAN RASUAH

Benarkah orang Melayu tak kesah dengan dosa rasuah berbanding dengan dosa zina, minum arak dan berjudi?

Bak kata Dr M, bahawa orang Melayu bermentaliti subsidi dan suka menerima dari orang lain. Apakah ini ada kaitan dengan orang Melayu yang tak rasa bersalah menerima sogokan semasa kempen pilihan raya. Habuan katanya, bukannya rasuah. Kalau mereka juga menerima rasuah undi, maka pastilah mereka tak mampu menolak calun yang rasuah juga!!

Selalu saya mendengar bahwa pengundi yang pro Pas/PKR juga menerima wang sogokan dari calun BN tetapi mereka tetap menyokong Pas/PKR. Apakah mereka tak kira bersalah dengan penerimaan wang sogokan tersebut?

Di pejabat kerajaan, bukan tak ada kes sogokan meluluskan tender. Tetapi kakitangan kerajaan lain mengamalkan sikap tak menjaga tepi kain orang kononnya sehingga berleluasa amalan rasuah.

Apakah orang Cina dan India yang bukan Islam lebih peka dengan dosa rasuah berbanding dengan orang Melayu yang solat dan kuat solat sunatnya. Apakah erti solat mereka dengan dosa rasuah di sekeliling mereka? Jika Cina dan India yang tak muslim lebih sedar terhadap kesalahan rasuah, maka betullah kata Mohamad Sabu - Orang Melayu menerima Islam versi lain yang bukan Nabi Muhammad saw ajarkan!!!

Apakah Umno, Melayu dan rasuah takkan hilang didunia?

3 comments:

AFRAR YUNUS said...

salam tuan
harap dan didoakan sihat.

orangkampung said...

salam

dengar dulu masa pilihanraya kat kelantan ...

bagi kain kita ambik
bagi duit kita ambik

pangkah tetap bulan

cam mana ya

jaam said...

jika umno bagi tu rasuah..
jika pas bagi tu sedekah..
haha..apa dah jadi.