Monday, October 26, 2009

RESPON HARAKAH

Respon Harakah atas posting borak-borak di Jalan Pahang:

Merujuk kpd tulisan dalam blog sdra suka saya jelaskan bahawa yg di dakwa bayaran lewat itu ialah tuntutan perjalanan dan kerja luar pejabat. Tetapi ada juga sdra bandingkan dgn gaji lewat. Suka dimaklumkan bahawa setakat ini tidak pernah berlaku bayaran gaji yg lewat iaitu sehingga memasuki bulan yang akan datang utk kakitangan Harakah malahan pembayaran bonus sebulan gaji juga telah kita laksanakan baru-baru ini sebelum sambutan Aidilfitri.

Tentang tuntutan pula saya percaya semua yg pernah bekerja makan gaji akan faham bahawa memang proses kelulusan dan pembayaran tuntutan akan mengambil masa. Jabatan kerajaan dan syarikat2 semuanya perlu masa utk proses pembayaran tuntutan dan tak adillah Harakah di tuduh seolah2 Harakah saja yg berbuat begitu.

Untuk makluman , semua petugas Harakah yang ditugaskan untuk membuat kerja-kerja di luar daerah akan diberi “advance” terlebih dahulu bagi memudahkan urusan mereka ketika berada diluar daerah. Tuntutan ini juga biasanya akan dipohon sendiri oleh individu terbabit. Sekembalinya mereka nanti , segala tuntutan akan dikira semula berdasarkan perbelanjaan sebenar sebelum bayaran selebihnya dibayar jika perlu. Walaubagaimanapun ada kakitangan yang dengan “SENGAJA” telah ke luar daerah tanpa sebarang tugasan rasmi atau tanpa sebarang arahan dengan tiba-tiba ingin menuntut segala perbelanjaan yang telah didahulukan oleh individu terbabit. Ini adalah bercanggah dengan prinsip syarikat , oleh yang demikian proses bayaran memang akan mengambil masa yang lama memandangkan tuntutan tersebut bukanlah di atas urusan rasmi syarikat.

Untuk pengetahuan saudara juga , ada kakitangan yang lambat menghantar tuntutan mereka yang menyebabkan proses pembayaran juga menjadi lambat. Proses pembayaran memang mengambil masa yang agak lama juga kerana perlu diteliti setiap tuntutan tersebut kerana ingin memastikan setiap tuntutan itu benar-benar “genuine” Untuk makluman juga , pada tarikh kenyataan yang dibuat di dalam blog saudara itu , segala tuntutan bulan Ogos telah selesai dibayar dan ini amat bercanggah dengan tuduhan saudara itu.


PENGURUSAN HARAKAH

1 comment:

orangkampung said...

salam,

rasa nya kalau nak buat perbandingan, biar lah kita banding kan dgn orang yang lebih baik, syarikat yg lebih baik ...

rasa nya baru lah pekerja pun akan bekerja dgn lebih baik, niat yg lebih ikhlas ....