Saturday, October 10, 2009

ISA OH ISA

Menurut penyelidik sosi0-ekonomi - taraf pendididkan, ekonomi, demografi penduduk, gaya hidup, peranan media dan IT mempengaruhi pemikiran dan sikap pengundi.

Dalam Parlimen Teluk Kemang ada 3 Dun dan 2 darinya dimenangi oleh PR. Hanya Bagan Pinang yang masih kekal di tangan BN. Dan undi pos merupakan depositnya yang terbesar.

Pada PRU 2008, tanpa undi pos, Pas hanya kalah 420 undi sahaja. Bila dicampur dengan undi pos, Pas kalah 2200 undi. Maka apakah yang mahu dibuktikan oleh Pas dan BN dalam PRK Bagan Pinang kali ini? Bagi pemerhati politik dan pengkaji sains sosial amat berminat untuk mendapat rumusan berikut:

  • Apakah Isa Samad, calun yang pernah menjadi MB Negeri Sembilan selama 22 tahun dan disabitkan kes politik wang dalam Umno boleh menang dalam PRK ini. Apakah integriti berterusan seorang pemimpin yang menjadi calun pilihan atau pengundi boleh berkompromi dengan integriti ADUNnya.
  • Apakah anggota tentera yang sedang berkhidmat bersedia bebas dalam mencorakkan arus politik negara sepertimana rakan-rakan mereka yang telah pencen, yang kebanyakkannya pro PR. Banyak kerusi parlimen dalam negara ini ditentukan oleh undi pos tentera. Maka perubahan masa hadapan politik negara juga ditentukan oleh golongan ini. Bukan mudah BN menghapuskan undi pos kecuali satu lagi HIMPUNAN BERSIH SEJUTA ORANG dilakukan.

MESEJ utama PR dalam PRK Bagan Pinang ialah memilih ADUN yang bersih dan berintegriti. Isa Samad sebenarnya BELUM DI HUKUM. SPRM tidak pernah menyiasat dimana sumber kewangan yang diperolehi oleh Isa samad untuk merasuah perwakilan Umno pada 4 tahun lalu. Bukan sedikit wang dibelanjakan untuk merasuah perwakilan Umno - paling kurang pun RM 10 juta. Tak cukup gaji dan elaun MB dan Menteri untuk membayarnya....


No comments: