Saturday, October 25, 2008

TEMPOH KEMPEN PILIHAN RAYA DI INDONESIA

Pilihanraya umum Indonesia akan berjalan pada April 2009. Penamaan calun talah dibuat pada bulan lalu. Maknanya kempen berjalan selama lebih enam bulan. Pengundi mempunyai masa mengenal peribadi dan kelayakan calun dan parti yang diwakilinya. Baru telus dan gentleman kan. Jika calun nak rasuah wang kepada pengundi, kalau tak bankrap boleh pokai oi. Suasana semacam ini tak merasa di Malaysia!!.

Elaun Ahli Parlimen di Indonesia sekitar RM 15,000.00 di samping disediakan kemudahan rumah. Mereka tiada pencen. Tugasnya banyak di parlimen mengawasi belanjawan kerajaan. Menteri di lantik oleh Presiden dan bukannya dari kalangan Ahli Parlimen. Maka menteri takut kepada Ahli Parlimen. Presiden akan mengambil pandangan Ahli Parlimen untuk memecat menteri yang tidak cekap atau rasuah. Di Malaysia, Ahli Parlimen BN jadi tukang bela kepada Menteri yang rasuah. Beli helikopter melebehi harga pasaran pun mendiamkan diri sahaja.

Presiden Indonesia di pilih langsung oleh rakyat. PM di Malaysia hanya ditentukan oleh parti yang menang majoriti di parlimen. Best jadi rakyat Indonesia, ada suara dan hak memilih Presidennya. Kewibaan Presiden dinilai oleh semua rakyat. Media bebas melaporkan tingkah laku Presiden, bukan macam akhbar Malaysia yang sentiasa mengampu PM.


1 comment:

Hazman Hashim said...

Salam, ada business di Indon ke ? Link blog ni gerbangkeadilankp.blogspot.com
boleh kan?