Tuesday, October 7, 2008

BERHALA MANA YANG BESAR

Heboh pula replika besar Anwar di Batu Caves. Kononya patung atau berhala yang akan jadi bahan sembahan. Aku tak yakin orang Islam masa kini akan menyembah replika itu. Jika ada orang menyembah berhala itu mungkin dari kalangan Orang Asli atau penganut Hindu agaknya. Ha ha.

Inilah otak orang Malaysia. Patung, berhala atau Ilah yang yang selalu dibisingkan ialah patung atau berhala yang terpacak di atas tanah. Ilah yang Islam tentang sebanarnya ialah sistem hidup yang tidak berpandukan kepada ajaran Allah swt sebenarnya. Sistem atau nilai hidup yang menolak peraturan Allah itulah patung atau berhala yang selama ini umat Islam gagal melawannya. Malah mereka mendokong sistem dan nilai bukan Islam atau sedapnya disebut sebagai jahilyyah.

Yang Pas bergaduh dengan Umno selama lebih 50 tahun fasal konsep Ilah inilah. Umno menerima sistem warisan penjajahan British dan Pas mahu menegak sistem Islam yang Rasullullah saw perkenalkan. Itulah fasal Umno tak boleh membuang patung tugu negara kerana dia sendiri penyembah berhala sistem kufur British. Mufti Perlis menegur pemimpin Umno yang menyembah (bertafakur) di hadapan tugu negara setahun sekali tetapi yang patut ditegur ialah setiap hari mereka menyembah sistem kufur British. Kalau setakat menyembah patung berhala, golongan kuffar tidak akan berperang dengan Rasullullah saw. Penentangan total kumpulan kuffar ke atas Rasulullah saw ialah kerana Baginda membawa Islam sebagai satu cara hidup yang merangkumi semua aspek kehidupan. Mufti Perlis keliru; mana dia berhala yang sebenarnya yang perlu kita tentang.


1 comment:

Hamba Allah said...

Hamba bimbang Replika Anuar jika dibiarkan lama akan diganti dengan Tugu atau Patong Anuar Ibrahim.

Ialah penghuni Batu Caves dengan benda-benda macam ini ada kemungkinan.

Mungkin kalau masyarakat tak ungkit Replika Anuar akan mencabar Patong Dewa Murugan.

Biarkan Anuar Jadi PM dulu........ Kita akan bina tugu yang besar-besar macam patong Budha di Kelantan.