Monday, October 27, 2008

KESAH SEKOLAH AGAMA RAKYAT LASKAR PELANGI

Setahun terakhir ini memang dah tak minat baca novel walaupun dilapurkan ceritanya best. Entah macam mana ketika di Jakarta pada Selasa lalu, Pak Adam aktivis PKS menghasut saya menonton filem Laskar Pelangi. Katanya kesah benar dan meletup. Kesah Laskar Pelangi asalnya dalam novel dan telah pun berada di pasaran Malaysia yang diterbitkan oleh PTS.

Aduh, memang sedih ceritanya. Bagi sesiapa yang mengikuti perjuangan Sekolah Agama Rakyat(SAR) di negara ini sejak sebelum merdeka sehinggalah ke era Dr Mahathir yang membatalkan peruntukan kepada SAR selepas BN kalah banyak pada 1999; memang dapat merasakan kepedihan menghidupkan Sekolah Agama ini samada di Indonesia atau di Malaysia.

Walaupun saya tahu perjuangan Muhammadiyah menggerakkan institusi pendidikan di Indonesia, tetapi baru saya 'terasa' kegetirannya selepas menonton filem ini.

Jika ada iringan muzik ala Hindustan dalam filem ini, agaknya air mata mencurah-curah jatuhnya. Ha ha. Kalau Alwi yang menontonnya, mahu setempayan air mato mencurah!!!

Kesah ringkas Laskar Pelangi baca di sini.

No comments: