Friday, October 10, 2008

PR BERSATULAH

Selepas kecoh pelbagai kenyataan pimpinan Pas beberapa bulan yang lalu, barulah kali ini secara tegas dinyatakan akan tetap bersama dengan PR dan akan terus berusaha memperkukuhkannya. Jika Pas ada beberapa pendirian khusus, sepatutnya dibincang secara kolektif dengan pimpinan PR yang lain, bukannya diheboh-hebohkan kepada media yang akan menimbulkan pelbagai tafsiran kepada penyokong parti masing-masing.

Tugas utama ialah membersihkan hutan, buang BN yang haprak. BN tu bukan sahaja tak ikut konsep negara Islam, tetapi konsep negara sekular yang baik pun tak ada. Isu-isu asas seperti sekatan hak asasi dan kebebasan rakyat, kehancuran sistem kehakiman yang bebas dan adil dan berleluasanya rasuah, nepotism, kronisme dan kolusi sahaja telah cukup mewajibkan kita semua bersatu menjatuhkan BN. Walau siapa pun PM di bawah BN, ianya tidak akan berubah kerana falsafah dan budaya yang dihayati oleh pimpinan BN ialah merampok wang negara dengan menggunakan mekanisme yang dilihat sebagai halal. Maka kronisme, nepotism dan kolusi akan terus bermaharaja lela jika BN memerintah. Hanya Islam dan sosialis sahaja yang serius melawan jenis kapitalis jahat ini. Islam pun kena Islam Ali Shariati. Jika Islam Muawiyah tak nampak gaya nak tentang BN habis-habisan.

Buat apa majoriti muslim jika perkembangan Islam jumud, aktiviti masjid lemah, bantuan sekolah beroriantasi Islam di tarik balik, umat islam bebas bermaksiat, projek dikongsi segelintir kelompok dan langsung tak berminat dengan perubahan yang berrohkan Islam. Jika anggota lain dalam PR memberi kebebasan kepada Pas membuat dan menerajui perubahan khusus untuk ummat Islam dan ianya berjaya, tidak mustahil penyokong Melayu Umno/BN akan beralih menyokong Pas dalam PRU 13 akan datang. Ketika itu Umno akan berubah dan menjadi lebih Pas dari Pas sepertimana ia cuba menjadi lebih Melayu dari Melayu seperti sekarang sehingga sanggup menghunuskan keris kepada sesiapa sahaja yang mempertikai projek yang disapunya atas nama Melayu. Melayu itu bangsa; tiada ideologi, falsafah, dokrin atau peraturan sebagai asas untuk memerintah. Melayu ada bahasa dan budaya sahaja. Itu pun tanpa Islam , Melayu tiada budaya yang bernilai. Dengan Islam sahaja Melayu bermakna. Kau kena faham tu wahai Umno!

Teringat saya akan hujah Mohamad Sabu, undi Mak Enon sama nilai dengan undi Hj Hadi. Umno menang pilihanraya kerana ramainya pengundi semacam Mak Enon. Maka MP Umno ialah MP Mak Enon. Jika MP muslim inilah yang Hj Hadi hajatkan untuk syarat menyertai kerajaan PR, baik tak payahlah. Mana mungkin MP Mak Enon ini akan beralih menyokong PR. Syarat yang Hj Hadi kenakan semacam sukar untuk dipenuhi . Apa diharap padi seberang.....

No comments: