Wednesday, November 26, 2008

MELAYU SAYANG RAJA

Orang Melayu Malaysia sayang betul kepada raja. Bukan Rajagopal tau tetapi Raja atau Sultan. Semua negeri di Semenanjung ada Raja atau Sultan. Negeri yang tak ada Raja dilantiknya Yang Di Pertua Negeri seolah-olah macam Raja juga. Bila PR memerintah di lima negeri, Umno dan PERKASA pun sibuk nak mempertahankan kedaulatan dan hak Raja-Raja Melayu. Macamlah PR nak buang Raja Melayu.

Selepas BN kalah di lima negeri, barulah depa nak tunjukan bahawa mereka taat setia dan berkorban kepada Raja. Sebenarnya selama ini BN yang derhaka kepada Raja. Sebelum pindaan perlembagaan dahulu, Yang Di Pertuan Agung (YDA) merupakan sebahagian dari institusi Parlimen yang bergigi. Sebelum ini, sesuatu rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara hanya boleh menjadi undang-undang selepas sahaja Yang Di Pertuan Agung meluluskannya. Tetapi selepas lulusnya pindaan tersebut, kuasa kelulusan YDA sudah tidak diperlukan lagi. YDA hanya sebagai simbol sahaja. Jika kuasa YDA masih ada lagi, rakyat dapat mengadu kepada YDA jika parlimen tidak menghiraukan aspirasi rakyat. Siapakah yang menjahanamkan kuasa YDA itu. Bukankah Umno/BN?

Ketika pindaan itu dilakukan, tak dengar pula nama PERKASA pun. Yang sibuk pertahankan kuasa YDA masa itu ialah Pas. Pas memanglah akan tentang apa yang dibuat oleh Umno. Pas nak tunjukkan bahawa dia juga sayangkan Raja-Raja Melayu. Ha ha.


No comments: