Thursday, November 27, 2008

MELAYU SAYANG RAJA (2)

Apabila Indonesia merdeka, ia menggunakan sistem demokrasi sebagai asas pemerintahannya. Walaupun ada sebahagian wilayah di Indonesia ada Sultan atau Raja, intitusi ini tidak dikekalkan langsung sebaik sahaja Indonsia merdeka. Sultan atau Raja bolehlah meneruskan warisannya dari satu generasi ke satu generasi tetapi ianya tidak ada apa-apa kuasa dalam struktur kepimpinan politik dan pentadbiran Indonesia. Tiada sebarang imbuhan atau pampasan kepada Sultan dan Raja-Raja Indonesia. Hanya menjadi sejarah jua adanya. Kasihan sungguh nasib raja di Indonesia berbanding di Tanah Melayu.

Sebaliknya di Tanah Melayu, orang Melayu marah dan bangkit menentang Malayan Union kerana Malayan Union akan menghapuskan kuasa Sultan dan Raja-Raja Melayu. Penentangan kepada Malayan Union lebih kearah membela institusi Raja Raja daripada menuntut kemerdekaan dari British. Slogan Umno ketika itu ialah Hidup Melayu. Umno memperlekehkan pertubuhan lain seperti PKMM yang berjuang menuntut kemerdekaan.

Walaupun British bertindak sebagai Penasihat kepada Raja Melayu yang dilihat sebagai pemerintah ketika itu, orang Melayu kira berpuas hati. Hanya golongan kiri dan islamik sahaja yang beria-ia menuntut kemerdekaan. Selepas parti golongan kiri dan islamik diharamkan, barulah Umno mahu menyebut perjuangan kemerdekaan, itu pun British memang sudah bersedia keluar dari negara ini seperti mana penjajah lain juga.

Mengapa orang Melayu mahu mengekalkan Sultan dan Raja walaupun sistem demokrasi sebenarnya memilih dan melantik pemerintah di kalangan rakyat sendiri. Orang Melayu tetap mahu Sultan atau Raja Raja sebagai sebahagian daripada institusi pemerintahan di setiap negeri dalam Tanah Melayu. Mengapa Tanah Melayu tidak meniru model Indonesia?

Itulah betapa sayangnya Melayu kepada Raja atau orang Melayu memang hendak meniru sistem British yang mengekalkan rajanya. Tetapi British ada satu raja sahaja. Kita ada sembilan raja. Apabila Iran dengar kita ada sembilan raja, mereka berkata alangkah sukarnya untuk buat revolusi di Malaysia kerana kita ada sembilan raja. Iran yang yang ada satu raja pun mengambil masa beratus tahun untuk berjaya dalam revolusi, inikan sembilan raja pula.

Sekadar cerita; seorang sahabat saya, Aziz Ahmad di Kuantan alamat IC lamannya dahulu ialah di Istana Kuantan kerana ayahnya staf Istana di Kuantan ketika beliau dilahirkan. Apabila dia bawa kereta melebehi had laju dan polis trafik berjaya menahannya, polis trafik tak jadi menyamannya kerana terpandang alamat IC itu. Bertuahnya beralamat di istana kan. Inikan pula kalau betul-betul berdarah raja. Fasal itulah agaknya orang Melayu memang seronok dapat gelaran Datuk yang dianugerah oleh Sultan atau Raja, termasuklah orang-orang Pas. Hanya Mohamad Sabu sahaja tak teringin Datuk walaupun Guan Eng menawarkan kepadanya.


2 comments:

Fadhli bin Ibrahim said...

letaklaaa gambar nak kenai yang mana sorang...

Aziz Ahmad said...

ALI...HANG BUKAK BLOG AKU PULAK