Saturday, November 29, 2008

BABI OH BABI (2)

Panjang pula cerita babi ini. Sedih sekali sahabatku Alwi memikirkannya walaupun nak operate mata pada esok hari. Saudara Aris Awang, aktivis Pas Kedah yang tak minat bertanding pilihan raya di Kedah Mac lalu melaporkan kesah bermulanya isu babi ini seperti dalam blognya. Klik di sini.

Rasanya projek ladang moden babi di Kedah tak jadi dengan syarat rakyat Kedah menunjukkan protesnya. Itulah pentingnya kuasa rakyat. Bagaimana pun usaha mengatasi ladang babi yang bersepah-sepah perlu dibuat. Jika tidak, terjadilah seperti di Negeri Sembilan. Ketika menjadi ketua Pemuda Negeri Sembilan dulu sedap betul saya menghentam Isa Samad kerana rupa-rupanya negeriku pengekspot babi terbesar. Ingatkan Negeri Sembilan pengeluar sayur maman terbesar. Ha ha.

Pandangan Dr Zaini Ujang, Naib Chanselor UTM dan Faizal Ridzuan pun wajar dipertimbangkan.

Yang sedihnya ialah perangai TV3 yang mensensasikan isu babi ini yang sepatutnya dibincang secara ilmiah dan matang untuk menyelesaikannya.

Masih teringat saya lagi akan pandangan Dr Hamirdin Ithnin, pensyarah alam sekitar Universit Malaya di satu seminar anjuran DPP NS semasa isu JE dan babi tercetus dulu yang mengatakan kesan najis babi terhadap air tetap wujud walaupun telah melalui proses pembersihan. Tak tahu pula saya kalau teknologi baru yang hendak dibuat oleh Selangor boleh mengatasi kesan dan bahaya dari najis babi itu.

Apakah kita memerlukan seorang Lee Kuan Yew di Malaysia untuk menyahkan ladang babi di Malaysia sepertimana Lee Kuan Yew berjaya menghapuskan ladang babi di Singapura?


No comments: