Tuesday, November 18, 2008

MAJUKAH DENGAN HAK PERIBUMI?

Keadilan Islam melampaui dan merentasi kepentingan bangsa. Di dalam sistem ekonomi bebas dan politik demokrasi, bangsa yang diberi perlindungan hak peribumi belum tentu ada jaminan akan lebih maju atau lebih berjaya dari bangsa bukan peribumi.

Hak-hak peribumi digambarkan sebagai Tuhan Pelindung agar bangsa peribumi tidak akan ditindas oleh bangsa bukan peribumi. Sebenarnya hak peribumi yang tercatat dalam perlembagaan itu pun sudah dinoda oleh Umno sendiri. Mereka menggunakan alasan hak peribumi, kuota, hak istimewa dan lain-lain lagi sebagai kaedah mengenyangkan kumpulan mereka sendiri dan bukannya untuk benar-benar menolong golongan peribumi yang sepatutnya.

Berapa banyak tanah dianugerahkan dengan harga perimium (10% dari harga pasaran) kepada geng politik Umno yang kemudiannya dijual kepada tauke Cina. Tanyalah apa Rahim Tamby Chik buat di Melaka, Adnan Yakob buat di Pahang dan Isa Samad di Negeri Sembilan.

Berapa banyak tanah balak diluluskan kepada kononnya usahawan Melayu yang kemudiannnya dijual kepada tauke Cina. Geng Melayu untung atas angin. Yang ini Kelantan pun lebih kurang sama dengan negeri lain juga.

Ketika zaman saham hebat, berapa ramai orang Melayu yang dapat pink form dan kemudiannya menjual kepada bukan Melayu.

Berapa ramai Datuk yang menjadi kaya dan jutawan dengan hanya menjual AP kereta sahaja tanpa ada kedai kereta pun.

Berapa ramai geng Umno yang kaya atas angin melalui permit pekerja asing. Tanyalah MP Tajudin itu.

Yang mereka takut hilang hak peribumi sebenarnya ialah kerana takut hilang peluang buat duit cara mudah atau buat duit atas angin.


No comments: