Friday, November 14, 2008

PASARAYA NEGARAKU

Antara tanggung jawab negara ialah menyediakan pekerjaan. Tidak dapat tidak tugas negara ialah "mencipta" pekerjaan baru samada di sektor awam atau swasta. Pertambahan jawatan di sektor awam tidaklah ketara setiap tahun kerana ianya bergantung kepada keperluan semasa yang selari dengan pertambahan penduduk rakyat negara ini.

Antara sektor ekonomi yang menyediakan pekerjaan ialah bidang peruncitan. Lihatlah betapa ramai pelajar lepasan SPM yang bertugas di pasaraya negara ini.

Industri peruncitan di negara ini amat hebat sekali pertumbuhannya sejak 20 tahun terakhir ini. Malangnya ia dikuasai oleh syarikat asing seperti Giant, Tesco, Carefour dan lain-lain lagi. Syarikat ini membeli atau memajak tanah sehingga 30 tahun lamanya. Tuan punya tanah bukan main suka lagi. Maklomlah masyuk! Oleh kerana pasaraya ini memerlukan tanah, maka ia terpaksa berkongsi dengan syarikat tempatan dan biasanya ialah dengan pihak Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri.

Rakyat negara kita pun amat suka membeli belah di pasaraya ini. Semuanya ada kan. Suasana pun terlalu selesa dan semacam pergi melancung atau paling kurang berehat di tempat dingin. Terasa ada kelas pula bershoping di sini. Orang Seremban pun riuh rendah apabila ke SOGO Kuala Lumpur. Ha ha. Mak oi panjang leteran ini, point utama belum masuk lagi oi.

Yang saya nak sebut di sini ialah bisnes menjual keperluan makanan bukanlah satu bisnes yang terlalu canggih sehinggakan memerlukan syarikat asing membuat bisnes di sini. Jika soal modal yang dibangkitkan, itu bukan masalahnya. Kita ada PNB, Petronas dan KWSP yang boleh memodali perniagaan peruncitan yang mega ini. Alangkahnya ruginya wang rakyat kita di bawa keluar oleh syarikat asing ini hanya dek kerana perbelanjaan harian kita yang terlalu mudah diuruskan. Jika memang betul kita tidak ada tenaga manusia yang pakar merancang dan mengurus pasaraya ini, memadailah kita melantik seorang dua sahaja dari luar. Kita sudah ada pelbagai bangunan mega pencakar langit, takkanlah tidak mampu mengurus sebuah bangunan pasaraya. Dah pi bulan pun!

Yang inilah MARA atau mana-mana Agensi Kerajaan lain kena fikir bagaimana hendak melahirkan usahawan pasaraya tempatan yang mampu mengambil alih peranan Tesco dan lain-lain pasaraya milik asing. Itu yang kekadang rasa nak jadi menteri wahai Encik Aziz Bateri oi. Ha ha. Berangan le kita ye.


No comments: