Thursday, November 20, 2008

KEDAH OH KEDAH

Ketika Pas menang dan memerintah di Kelantan, saya mendengar rungutan Pemuda Pas Terengganu. Mereka tidak puas hati gerak kerja berkaitan dengan pelaksanaan hukum Islam di Kelantan. Mereka mendakwa bahawa mereka sanggup melawan kerajaan Persekutuan jika Kerajaan Malaysia menghalang usaha-usaha kerajaan Terengganu membuat perubahan ke arah islam jika Pas memerintah Terengganu. Biar Terengganu dinyah keluar dari Malaysia atau didakwa oleh Kerajaan Malaysia demi melaksanakan hukum Islam di Terengganu. Tetapi apabila Pas menang dan memerintah Terengganu, anda sendiri pun tahu apa yang terjadi.

Kini isu yang sama berlaku di Kedah. Saya pernah mendengar Pemuda Pas Kedah mengatakan kerajaan Pas Kelantan tidak mampu mengurus pegawai kerajaan Kelantan sehingga melambatkan pembangunan Islam di Kelantan. Kini Pas memerintah Kedah dan apa macam sekarang. Banyak rungutan ahli Pas yang saya dengar, malah ada juga pemimpin Pas di luar Kedah yang merungut sama. Sahabat saya di Kuantan, Aziz Ahmad meminta saya membantai Pas Kedah tetapi saya tak bersedia memberi komen kerana setakat ini hanya mendengar maklumat khabar angin sahaja dari Kedah. Langsung tak berkesempatan berbicara panjang dengan sahabat-sahabat lama di Kedah tu walaupun berjumpa ketika di muktamar lalu. Nak bersembang dengan adinda lama saya Zulkefli Yahya yang kini jadi pegawai urusetia Penerangan pun belum berkesempatan lagi. Buat sementara waktu bacalah keloh kesah Sayuti Omar di sini. Moga Aziz Ahmad puas hati.


No comments: