Friday, July 18, 2008

DEBAT MINYAK ANWAR - SHABERY

Sebaik sahaja debat minyak Anwar dan Shabery tamat, saya pun berangkat ke Kelantan dengan dengan 3 orang rakan lain termasuk seorang darinya dari Singapura. Saya menerima banyak SMS yang memberi rating debat malam itu dan ada juga yang bertanyakan rating yang saya beri pula.

Saya tidak dapat menonton sebarang program TV atau radio yang mengulas isu debat itu. Pada malam itu semua pendengar yang menghubungi saya, bersetuju bahawa Anwar lebih berjaya dalam hujjahnya. Esoknya, seorang rakan saya yang bertugas sebagai guru melaporkan bahawa seorang muridnya berbangsa India di Tahun 6 mengatakan 'cikgu, Anwar naik, minyak turun !'.

Saya bertanya lagi sahabat-sahabat yang bertugas di Jabatan Kerajaan di KL dan Kota Bahru, semuanya ijmak mengatakan ''Shabery hancus" di malam debat. Secara kebetulan Mohamad Sabu menalipon saya dan saya pun terus bertanyakan kepada beliau akan ratingnya pula. Rating Mohamad Sabu penting kepada saya kerana Anwar adalah musuh politik beliau ketika Anwar dalam Umno dahulu. Mohamad Sabu memberi rating 65 kepada Anwar dan 35 kepada Shabery Chik. Aduhai teruknya kau Shabery oi.

Satu hujjah Shabery yang saya rasa tidak betul, cuba mengelirukan penonton dan tidak adil ialah apabila beliau mengatakan Iran tetap tinggi inflasinya walaupun harga minyak rendah dari Malaysia. Ketahuilah Iran dikenakan sekatan ekonomi dan rezabnya berbillion USD dibekukan di US, maka tidak wajar dikatakan begitu. Penuntut Ekonomi yang berniat jahat jika itu yang dikatakan oleh Shabery.

Kalau hari ini pilihan raya, PR akan menang di Malaysia. BN barang naik, bila naik, baru naik, berapa naik, banyak naik, BANKRAP NEGARA.

No comments: