Friday, July 25, 2008

MAHFUZ LETAK JAWATAN KETUA PENERANGAN

Pas berjumpa Umno dalam gelap dibongkar oleh Bakak Hak Penarik Beca. Pas melalui Mahfuz Omar dan Nasharudin menafikannya dan mengatakan fitnah pada peringkat awal. Malah mahu saman sang fitnah. Kemudian Pak Lah dan TG Hj Abd Hadi mengaku sudah bertemu 3 kali. Hj Abd Hadi kata muzakarah. Nasharudin kata eksplorasi. TG Nik Aziz kata muqabalah. Pokoknya memang ada usaha mencari titik persefahaman Umno Pas, walau pun secara rasminya Pas masih komited dengan PR. Soalan utama sekarang ialah dari mana datangnya ilham untuk itu; muzakarah atau muqabalah. Yang dikhuatiri seperti kata Khalid Samad, ialah mendengar tawaran Umno untuk bekerjsama dalam memerintah Malaysia.

Tiba-tiba Mahfuz Omar, atas nama Yang Dipertua Pas Kawasan Pokok Sena meminta Presiden Pas menjelaskan duduk perkara sebenarnya isu ini. Hairan sekali beliau yang juga Ketua Penerangan Pas Pusat tak tahu apa yang terjadi dalam Pas. Beliau pun tak tahu sudah ada eksplorasi yang dibuat oleh Timbalan Presidennya. Dia pun tak tahu sudah ada kertas baru Tahaluf Siasi pasca PRU 12 yang dibentang di dalam Majlis Syura Ulama. Kali ini tahaluf siasi dengan pemerintah, bukan lagi dengan rakan oposisi lain. Memang Pas hebat bereksprimen dalam politik negara. Dengan Nasma, APU, BA dan kini dengan Umno pula. Umno Pas atau Ampas kah akan diberi namanya. Tidak pernah kita melihat TG Hj Abd Hadi bertegas dalam wawancarnya dengan mengatakan bahwa PR tiada ketua dan Pas boleh berjumpa dengan sesiapa sahaja.

Riak Pas Umno kali ini bukan sekadar riak biasa. Jauh matlamatnya. Orang besar besar jumpa orang besar besar maknanya. Orang politik jumpa orang politik mesti tidak terlepas membincangkan hal kuasa. Usaha Pas mendekati Umno telah bermula dengan cuba mendapat laluan dari Majlis Syura Ulama dan Mursyidul Amnya. Timbalan Presiden Pas telah pun 3 kali berjumpa Umno dengan restu Presiden Pas. Apa intipati perbincangan tidak dimaklumkan secara detail, hanya dinyatakan isu Islam Melayu sahaja. Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat telah menyatakan sokongan usaha muzakarah itu tetapi mengingatkan komitmen Pas terhadap PR. Tetapi adakah kedua-dua Dewan ini sanggup berlawan hujjah apabila Presiden dan Majlis Syura Ulama ada nas untuk bersama Umno dalam PRU 13, dengan keadaan nasib Anwar tak tahu ke mana lagi.

Untuk Mahfuz, seperti selalu cabarannya kepada pihak lain, eloklah letak jawatan Ketua Penerangan kerana tak tahu ada pertemuan Pas Umno yang beliau nafikan itu. Just if you are gentlement.

Bacaan tambahan klik di sini.

No comments: