Monday, July 28, 2008

PR ATAU BN: MANA SATU PILIHAN HATI PAS

Malas sungguh nak bicara hal muqabalah dan muzakarah Pas Umno, sehinggakan telah ada cadangan membubarkan kedua-dua parti ini dan buat satu parti baru pula. Sepatutnya isu berbincang dengan Umno tak patut timbul langsung selepas PRU 12. Pas tentang Umno sejak 1955 lagi. Pemimpin Pas sudah tahu kebobrokan Umno. Maka pada PRU 12, Pas sanggup berpakat dengan DAP dan PKR lawan BN. Pas biasanya lawan calun Umno. Jika Umno kalah, Pas yang menang dan sebaliknya. Pas tentu tahu natijah politik nasional jika Pas menang separuh dan Umno menang separuh. Kenapa kini terfikir masalah politik Melayu Islam.

Pas sanggup lawan dan kalahkan Umno kerana Pas tahu Umno parti yang penuh rasuah, zalim, menindas, kronisme dan nepotisme walaupun ianya sebangsa dan seagama. Pada pandangan Pas, walaupun sebangsa dan seagama, ia tetap melawan Umno kerana Pas tidak mendukung fahaman asobiyyah. Asobiyyah ialah fahaman yang sentiasa mendukung bangsanya walaupun zalim. Inilah yang diajar oleh pimpinan Pas selama ini. Atas dasar inilah Pas sanggup berpakat dengan DAP, walau pun tidak sebangsa dan seagama. Dan Pas pun tahu, DAP tidak setuju dasar matlamat Pas yang memperjuangkan negara Islam. Demi menyelamatkan negara ini dari terus menuju kehancuran yang dibuat oleh Umno /BN, Pas sanggup bersama-sama PKR dan DAP untuk melawan Umno.

Tiba-tiba mengapa pimpinan Pas terfikir isu kuasa Melayu yang terhakis. Yang terhakis ialah kuasa Umno yang jahat, yang rasuah, yang zalim dan yang menghancurkan institusi kehakiman. Kalau Umno cuba nak buat baik, itu hanya untuk ambil hati Pas sahaja. Takkan pimpinan Pas tidak boleh mengerti dan faham akan helah Umno ini. Umno telah dipenuhi dan dikotori dengan noda dan dosa rasuah. Pimpinan Pas sendiri yang mengatakan bahawa Umno tidak boleh diubati kerana dasar dan matlamat Umno ialah kebendaan. Lantaran itulah ahli Pas bawahan mengsyakki pimpinan Pas lebih cenderung untuk mengejar kuasa bila sekonyong-konyong nak merapati Umno. Muzakarah hanya alasan.

Bacaan tambahan klik di sini

No comments: