Monday, November 9, 2009

ISU UTAMA GOLONGAN MUDA

Jika Pas mahu dikenali dikalangan generasi muda yang bakal mewarnai politik masa depan negara ini, Pas hendaklah menggarapi isu yang berkaitan dengan keperluan golongan muda.

Kesedaran islam kini sudah melampaui dari cerita mee dan kicap halal serta instrument kewangan Islam. Pas kena bekerjasama dengan para ahli akademik untuk mengkaji trend dan keperluan golongan muda. Kita khuatir Pas berbicara hal "langit" tetapi orang yang mendengarnya mahu cerita " bumi". Antara impian "langit" Pas dan kehendak" bumi" rakyat - Pas kena bijak mengimbangkannya.

1 comment:

tintadesa said...

salam, dalam soal ini saya terpanggil untuk menyemarakkan kehendak golongan muda. dalam rata2 masyarakat ni ada terdapar diantaranya yang dapat saya lihat iaitu : 4 pemikiran dan pengaruh hidup golongan muda yang perlu rasa pihak PAS meneliti dan mengambil perhatian :

1. Golongan MUda yang khayal dalam dunia muda,music,bebas tanpa arah.

2. Golongan muda yang memiliki arah tetapi kurang mendapat arah yang baik berikutan tiada yang membimbing.

3. GOlongan muda yang ghairah dalam akedemik dan berjaya di IPT dan IPTS tetapi masih kurang pandangan dan pemahaman dalam sudut Islam sebenar. Hebat dari segi akedemik dan sains tetapi lemah dalam menjalani kehidupan sebagai golongan yang mengamalkan Islam sebenar.

3. Golongan yang memahami Islam dan mengamalkannya tetapi kurang terbuka dalam menyelami pemahaman dan penerimaan pendapat lain seperti;

a. hakikat ada golongan muda yang tidak terdidik sepertinya.
b) mendekati dan memahahi situasi golongan remaja malaysia yang kurang didikan keIslamannya.
dan berbgai lagi.

hasilnya seperti ada GAP yang menghalang ia berdekatan dan menyelami masalah yang eujud..

jadi PAS perlu meneliti perlunya wujud 1 penjana pemikiran dalam kelompoknya untuk menangai permasalah ini..