Saturday, November 21, 2009

AWANG OH AWANG

SATU PANDANGAN PALING BANGANG OLEH AWANG SELAMAT UTUSAN:

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

BANYAK pihak memperkatakan kesan daripada keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin yang tidak membenarkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyoal siasat saksi selepas waktu pejabat.

Awang tidak berhajat untuk mempersoalkan keputusan mahkamah itu. Cuma bagi Awang, penghakiman itu sudah pasti akan menyukarkan SPRM untuk menyelesaikan penyiasatan kes dalam tempoh yang boleh dijangkakan seperti sekarang.

Ia akan lebih dirasakan jika siasatan itu melibatkan kes-kes yang perlu disegerakan atau pelbagai sebab seperti kepentingan awam.

Jika masyarakat menganggap rasuah adalah satu jenayah yang berat dan perlu dihindarkan daripada menjadi budaya dalam masyarakat Malaysia, Awang berpendapat keutamaan dalam membanterasnya perlulah ada. Justeru kita tidak boleh melihat sesuatu kes rasuah yang disiasat itu dari perspektif hak asasi manusia semata-mata.

Awang lebih bimbang waktu soal siasat saksi SPRM itu akan menjadi kes yang akan dirujuk bagi kes-kes siasatan yang dikendalikan oleh agensi atau badan penguatkuasaan yang lain.

Jika itu berlaku, sudah tentu proses mengumpul bukti bagi sesuatu kes berdasarkan soal siasat saksi akan menjadi sukar.

Awang – Sekadar pandangan.

1 comment: