Thursday, May 19, 2011

MENJELANG MUKTAMAR

Apakah Tuan Ibrahim yang menyertai Pas  pada tahun 1999 akan mengkotakan janjinya, akan bertanding  hanya  jawatan Naib Presiden atau akan merubah keputusannya selepas mendapat pencalunan Timbalan Presiden.

Ustaz Idris Ahmad, bekas Presiden PMUKM telah menerima pencalunan Naib Presiden  untuk sama-sama menawarkan diri dengan Mahfuz Omar dan Salehudin Ayub, bekas bosnya ketika dalam Dewan Pemuda Pas Pusat.

Hanya Abu Bakar Chik bekas Ketua Dewan Pemuda Pas yang masih bertanding di peringkat Jawatan Kuasa Pas Pusat. Apakah Presiden Pas tidak mahu menawarkan jawatan Setia Usaha Agung kepada Abu Bakar Chik.

Apakah percubaan Tuan Hj Mohamad Sabu yang bergiat dengan Pas sejak 1978  sebagai Timbalan Presiden Pas akan diterima oleh para perwakilan.

Antara tokoh-tokoh di atas, hanya Tuan Hj Mohamad Sabu yang pernah di tahan ISA sebanyak dua kali dan dibuang daerah. 

PRU ke 13 memerlukan wajah pemimpin yang  bersedia bertarung di pentas ceramah, di dewan seminar, di parlimen dan jika perlu di atas jalan. Bukankah Najib telah berjanji akan mempertahankan BN walau dengan apa kos pun. Kalau tak pernah memimpin gerakan jalanan, ianya satu cabaran kepada bakal calun-calun yang ingin menawarkan diri sebagai pemimpin atasan Pas. Tak sama medan forum dengan  medan pertarungan untuk mendapat hak demokrasi sebenarnya  di jalanan.

Pilihan pimpinan Pas menjelang  PRU le 13  perlu mengambil kira tokoh yang kebal dengan tribulasi tersebut. HJ MOHAMAD SABU  adalah jawapannya. Wooo.

No comments: