Wednesday, May 4, 2011

HADI DAN MOHAMAD SABU

Saya bertemu dengan beberapa orang rakan dan teman sejawat lama di Jabatan Kerajaan untuk mendapat gambaran dari mereka terhadap kepimpinan Pas. Agak terkejut juga saya apabila mendengar pendapat mereka. Ha ha.

Bagi mereka yang  tidak menganggotai tetapi menyokong Pas, berpendapat Presiden Pas wajar dari kalangan bukan ulama. Tetapi anggota Pas secara umumnya mahu Presiden Pas dari kalangan ulama. Maka saya berpandangan gandingan ulama dan bukan ulama dalam jawatan Presiden dan Timbalan Presiden wajar dilakukan.  

Mari kita mulakan pada sessi ini dengan TG Haji Hadi sebagai Presiden  dan Hj Mohamad Sabu sebagai Timbalan Presiden. Siapakah hendak menafikan peranan kedua-dua insan ini yang menggerakkan Pas sejak awal 80an lagi. Kedua-dunya bisa di dalam dan di luar parlimen. Seorang berhujah dengan dalil al quran dan seorang lagi berhujah dengan sejarah  dan logik. Kedua-duannya menyertai Pas di era awalan Pas bukan menanti zaman kegemilangan Pas, baru hendak menyertai Pas.  Era menggempur BN kini di fasa  terakhir adalah wajar  diketuai dengan kombinasi Hadi-Sabu.

Selepas kombinasi Hadi-Sabu, mungkinkah pada masa hadapan kita akan menyaksikan kombinasi Tuan Ibrahim dan Husham Musa pula. Ketika itu Hadi sepatutnya sebagai Mursyidul Am dan Mohamad Sabu jadi gabenor Pulau Pinanglah. Ha ha.

Pas ada ramai tokoh. Kita kena bijak mempersembahkan kepada masyarakat.  Adunan yang relevan dengan masyarakat perlu dibuat. Antara kehendak anggota Pas dan bukan anggota Pas, maka mari kita layan secara seimbang, Maka kombinasi ulama dan bukan ulama pada sessi ini perlu direalisasikan.

No comments: