Berikut adalah kuliah Motivasi Rakyat ke 11 oleh Mohammad Sabu yang dicatat semula oleh Aris Awang.
Cuaca dunia sudah tidak menentu, jadi duniapun bersidang. Ada yang mengatakan dunia akan kiamat, filem-filem antarabangsapun sekarang mengisahkan mengenai kemusnahan dunia ke arah kiamat pada 2012. Ada yang percaya sungguh akan berlaku malapetaka besar tahun 2012 dan seterusnya kiamat.
Bagi kita kiamat bila? Kiamat itu ilmu Allah yang Maha Mengetahui, tapi tanda-tandanya itu semakin banyak, diantaranya perubahan cuaca yang tidak menentu, mungkin 5 tahun lagi kita pula akan ada salji, di Riyadh, Arab Saudi sudah ada salji tahun lepas Dubai sudah turun salji, mungkin beberapa tahun lagi ikan Ruan (Haruan) boleh diternak di England dan ikan Solmon boleh dibela di Kuala Kedah, pun boleh jadi kerana perubahan-peruahan cuaca yang berlaku.
Sidang Antarabangsa tahun ini bincang mengenai cuaca, yang tidak pernah berlaku sidang yang begitu besar mengenai cuaca. Hampir semua pemimpin dunia hadir, dan ramai yang menganggap dunia ini telah menuju 'the end of world'.
Dunia kiamat Allah yang Maha Mengetahui, tetapi tugas kita manusia, sebagai khalifah di atas muka bumi tetap berjalan sampai bila-bila sehingga dunia ini kiamat. Sebab tidak asda makhluk lain yang diamanahkan menjadi khalifah diatas muka bumi. Allah Taala tidak beri kat semut, Dia tidak beri kat kucin (kucing), Dia tak bagi kat gajah walaupun dia besar, Dia bagi kat orang, manusia sebagai khlaifah di atas muka bumi.
Jadi para nabi dan para Rasul itulah tugas mereka. Dan ada nabi yang kita tahu, sampai dia ada Kingdom, berjaya memerintah dalam jajahan yang luas seperti nabi Daud dan Sulaiman. Ada pemerintahan kerajaan yang hebat, yang bersistem. Ada nabi yang boleh menyeru orang sahaja, kuasa tidak ditangan dia. Kuasa pemerintahan ada ditangan orang lain nabi Zakaria, nabi Yahya,
nabi Isa, mereka menyeru orang sembahlah Allah, jangan melakukan kejahatan, jangan berzina, jangan mencuri dan sebagainya mereka peringkat menyeru, mereka tidak ada kuasa pentadbiran.
Nabi Muhammad saw bersabda, "Jika hendak melihat sifat dan sikap nabi Isa alaihissalam, tengoklah kepada Abu Zar". Sebab kerja Abu Zar ini berdakwah, dia pernah tang manapun dia berdakwah, dia tegur orang, dia hentam penyelewengan, tidak kira yang melakukan penyelewengan itu khalifah kah, orang bawah kah, dia kerja tegur menjalankan tugas amal makruf, nahi mungkar. Jarak antara Nabi Muhammad saw dan nabi Isa alaisalam ialah kira-kira 550 tahun.
Nak tengok nabi Isa alaisalam, tengoklaj Abu Zar yang hidup dalam keadaan sederhana, pakaian sehelai sepinggang, pergi kampung sana, pergi kampung sini, sebab ada riwayat nabi Isa ini sehari kadang-kadang pergi berceramah di 17 tempat. Kira beginilah dia pi Pekan Rabu, dia pangge orang dia bercakap hal-hal ketuhanan, sat lagi dia mai Tambak Bunga dia tengok ada anak-anak muda di simpang jalan, kata ada 10 orang, "mai-mai sat aku nak habaq kat hampa, Tuhan kita Allah, dunia ini akan musnah, kehidupan akhirat kehidupan kekal, jangan kita lakukan dosa dan sebagainya". Sat lagi dia pi Simpang 4 Kangkong pulak, jumpa orang lagi sampai kita kata 17 tempat sehari.
Itu kerja nabi Isa alaisalam, di daerah Syam, Palestin itu, Abu Zarpun macam itu, dia ini kaki tegur orang, kaki kritik, seorang 'alim, ilmu tinggi, dan tempat yang dia pergi masih ada kesan sejarahnya, jika kita pergi Lubnan, dekat dengan sempadan Israel dan Palestin Ada disitu masjid Abu Zar. Saya tanya depa, "Pasai apa hampa pangge masjid Abu Zar?", jawab mereka, "Abu Zar pernah mai berdakwah disini". Pernah menyebar dakwah Islam disini, dan disini adalah anak-anak murid Abu Zar sampai sehingga hari ini secara bergenerasi.
Abu Zar ini mati ditengah padang pasir, dibuang oleh Khalifah kerana dia banyak tegur pemerintahan Islam ketika itu, terutama pemerintahan yang membaziax. Inilah kehidupan seorang pendakwah, macam nabi Isa alaisalam lah.
Walaupun dia nabi, berdakwah dengan begitu hebat, tetapi dia mati disalib, mengikut ajaran Kristian. Dan ulamak Islam mengatakan dia hendak disalib, tetapi diselamatkan oleh Allah dan diangkat ke langit, maka ia akan turun semula menjelang hari kiamat, untuk membawa kembali keadilan. Ini saudara-saudara sekelian khilaflah pandangan. Tetapi yang kita hendak ambil pengajarannya nabi Isa yang membawa ajaran yang benar di zalimi dan dibunuh.
Ini tugas nabi dan Rasul, sebab itu menjadi pemimpin dalam dakwah gerakan Islam, ukuran kejayaannya bukan diukur kita berjaya mencapai pemerintahan atau tidak, berkuasa atau tidak. Ukurannya sejauh mana kita mendapat keredhaan daripada Allah swt.
Sebab itu dipanggil 'Mardhotillah'!!!.
Sebab kalaulah kita ukur, kejayaan dakwah itu disudut pemerintahan, maka banyaklah nabi gagal. In bracketnya...... nabi Isa gagal, nabi Zakaria gagal, yang berjaya memerintah tentulah nabi Daud, Sulaiman, Nabi Musa a.s setelah menghadapi penentangan dan penderitaan yang panjang, nabi Muhammad saw, nabi-nabi lain gagal belaka. Jadi kita tidak boleh ukur disudut Islam, aqidah, disitu kejayaan atau kegagalan disudut berjaya memerintah atau tidak.
Sebab yang paling utama ialah menyampaikan risalah Allah, dan kita penganut agama ini samada kita mendapat keredhaan Allah atau tidak.
Itu kunci kejayaan dalam bidang ketauhidan kerasulan!.
Yang kita semua beriman kepada nabi dan para rasul itu. Kita tahu bahawa pemerintahan yang boleh mengubah struktur masyarakat dia mestilah bentuk payung atau piramid.
Atas ke bawah!
Selalunya bawah ke atas dipanggil revolusi. Revolusi ini boleh menumbangkan pemerintahan, tetapi untuk membentuk pemikiran selepas revolusi, selepas pertukaran dia datang dari atas.
Payung atau piramid, pemerintah yang paling tinggi 'Raja', 'King' atau 'Amirul mukminin', atau 'Presiden' atau 'Perdana Menteri' mesti diturun kebawah begitu (membuat gerakan tangan) kepada sekelian rakyat. Yang kita lihat dalam mana-mana sistem pemerintahan atau sistem masyarakat.
Kita lihat dan dah bincang dalam 2 tiga kuliah yang lalu, pemerintahan nabi Muhammad saw, selalu apabila disebut pemerintahan, kita akan letak 2, iaitu Pembangunan! Keamanan!.
Ini dua, 'Development', 'Food' dan sedikit lagi ditambah Keinsanan ini yang selalu disebut, disudut nilai insan untuk taat setia kepada Allah tanpa berbelah bahagi, tunduk kepada hukum Ilahi (Al-Quran) tidak menjadi ukuran.
Itu sahaja ukuran sesuatu umat dan sesuatu pemerintahan negara iaitu setakat mana pembangunan, keamanan dan hak asasi manusia.
Hadirin yang dihormati sekelian, kadang-kadang kita sendiri bercakap begitu!
Negeri kita aman, tenteram, 'good governance' pemerintah yang baik, tidak kira mulukkiah (beraja) tidak kira Republik tidak kira apapun kita ukur kejayaan itu disudut aman dan pembangunan.
Kalau ukuran itu, maka nabi Muhammad seorang yang gagal memerintah. Kerana 10 tahun nabi memerintah peperangan berlaku 72 kali dan nabi mengetuai 27 kali.
"Apa punya pemerintah ni, perang setahun 3 kali?!!!
Apa punya pemerintah ni perang setahun sampai 3 kali, ertinya Madinah dilanda dengan berbagai peperangan, istilah yang lain kacau bilau.
Ada golongan munafik, ada golongan kafir, ada golongan Yahudi, ada golongan Rom, ada golongan yang nak menentang dan sebagainya berlaku berbagai krisis, berlaku berbagai peperangan.
Tetapi disudut kaca mata Islam, kerajaan Madinah itulah disebut kerajaan 'baldatun toibahbatun wa Rabul ghafur', disini hadirin sekelian kita kena lihat, kadang-kadang orang Islam terperangkap dengan kepungan intelektual mereka sendiri. Iaitu negara yang baik itu negara yang tak perang, negara yang aman, negara yang dapat buat pembangunan, maka orang Islam pun jadi tidak bersedia dalam bentuk, 'wa a i'ddu lahum mas ta toqtum min qu'ah, wamin ribatil qair turhibu nabihi 'adu walLah wa 'adu wakum'. tidak berlaku atau kurang berlaku kepada orang Islam, sebaliknya 'wa a i'ddu lahum mas ta toqtum min qu'ah' dibuat oleh Amerika, dibuat oleh Russia, dibuat oleh China.
Amerika rakyatnya berperang, lepas Vietnam, lepas itu perang lagi di Afghanistan, lepas tu perang lagi sampai hari ini, tetapi saudara sekelian negara itu dianggap didunia ini sebagai negara yang 'the best'. Jadi kita kadang-kadang pengertian ini kita lihat bila kita memerintah amannnnnnnn......... tak dak apa-apa berlaku kita, "inilah pemerintahan yang baik". Jadi kita kena lihat balik saudara sekelian pemerintahan Nabi Muhammad saw.
Begitu juga kita akan kata, jika kita adil takkan ada orang tentang, kalau khalifah yang adil ia akan mendapat sokongan rakyat.
Tidak!!!
Kadang keadilan itu ditentang oleh puak-puak yang zalim.
Umar Abd Aziz dia hanya memerintah 2 tahun 4 bulan. Keadilannya diratap sehingga kehari ini, tetapi ia diracun di atas keadilannya itu.
4 khalifah semuanya mati dibunuh! Adakah negeri mereka itu huruhara? Tetapi semua ulamak kata ini generasi yang terbaik. Jadi pemerintah yang adil janganlah kita anggap tidak ditentang oleh orang.
Macam kita lihat sekarang di Iran, dulu revolusi dibuat oleh rakyat miskin menentang golongan mustakbirin orang yang berkuasa, yang kaya. Naik orang macam Ahmadi Nejad orang miskin sokong dia, orang kaya pulak tak sokong. Penentang yang berlaku di Iran sekarang kebangkitan orang kaya, iaitu daripada utara Tehran, kerana dasar-dasar Ahmadi Nejad didapati menguntungkan orang miskin. Orang pulak tak suka terutama orang yang nak 'freedom' kebebasan. Kebebasan maksud mereka, kebebasan untuk sembahyang atau tak sembahyang, kebebasan nak pakai tudung atau tak mau pakai tudung, kebebasab nak minum arak atau nak meninggalkan arak, kebebasan untuk pergi kelab malam ataupun tak pergi kelab malam, jadi golongan yang menuntut kebebasan ini menentang Ahmadi Nejad.
Jadi saya sebut disini kalau kita hendak menegakkan keadilan, jangan anggap tidak akan orang akan tentang kita, bukan begitu, sebab, kadang-kadang seseorang itu gugur di atas keadilannya seperti berlaku kepada Umar Abd Aziz.
Misalnya pemerintahan Saidina Ali KaramalLah wajhah, Saidina Ali semua orang tahu paling hebat dalam peperangan. Didalam perang Badar ahli sejarah mengatakan umur dalam 17 atau 18 tahun. Bila nak perang dia ada 'challenge' sorang sama sorang. Mula-mula kerajaan Madinah bawa keluar 3 orang dari kaum Ansar, orang Quraisyh tak mau, dia kata dak, kami mau orang kami yang mai duduk sini ni! Golongan muhajirin.
Keluarlah Saidina Hamzah, seorang lagi, dan seorang lagi Saidina Ali!. Muda dan yang paling pantas tewaskan musuh Saidina Ali. Dia berperang mencari mardhotilLah, dalam keadaan musuh sudah tewas, dia nak tetak, orang tu ludah mukanya. Dia tak jadi bunuh, pasai kalau dia bunuh kerana orang tu ludah muka dia, bukan lagi kerana Allah swt.
"Hai.... tengah perang boleh ada jiwa yang macam itu!?!.
Kepahlawannya begitu hebat, mailah perang apa pun kalau ada Saidina Ali, menang!.
Kita tengok semasa Saidina Ali sakit mata, dia tak keluar berperang, dalam peperangan Khaibar tentera Islam mula kalah, Nabi terpaksa hantar dia juga. Akhirnya Saidina Ali boleh pecahkan pintu Khaibar. Saidina Ali dapat anggkat pintu Khaibar seorang diri, sedang orang lain memerlu 4 hingga 5 orang untuk mengangkatnya. Sehingga orang Melayu bila nak belawan ada yang akan kata kuatkan aku seperti Saidina Ali dan Saidina Hamzah.
Jadi orangpun tahu nak bunuh Saidina Ali ini tak boleh melainkan dalam keadaan dia tidak sedar, masa mana dia tidak sedar?
Sembahyang!!! sebab masa dia sembahyang tu, dia lupa habis dunia ini.
Kita ni dak! Jam kita taruh tang mana tak tau sebelum sembahyang, kadang cari tak jumpa. Bila takbir... Allah huakbar......... Alhamdulillahirabil 'alamin....... ooooooo..... jam aku letak dibilik air tadi. La dia mai teringat masa tu.... aku cukup geram, tapi itu yang berlaku. Masa angat takbir tu, teringat langsung.... aaaaaa malam esok aku ceramah di Kuala Kedah. Ertinya kita tidak berada dialam fana.
Tetapi Saidina Ali ini, masa dia tak sedar, ialah masa sembahyang, ertinya dunia ini habis dah... sebab itu plot untuk bunuh dia, ialah ketika dia sembahyang di Masjid Kufah, sebab masa lain orang kata mata dia belah belakangpun ada. Kalau masa perang orang mai kot belakang dia cantas kot belakang macam tu je. Itu kehebat dia lah.
Jadi saudara sekelian, saya masuk disini, keamanan, pembangunan, dan sebagainya bukan tafsiran mutlak negeri itu dalam keadaan mardhotilLah atau tidak.
Kalau orang suka kita kerana kita tidak melaksanakan perintah Allah, boleh jadi keamanan!. Kita bina masjid untuk orang pergi sembahyang, hang nak sembahyang tak mau balikpun duduklah! kamu nak karaoke kita tak kacau, buatlah sampai pagipun! kamu nak main judi buatlah. Kalau kita larang nanti kita hilang kuasa, sebab orang ini saudara sekelian nanti tidak undi kita. Jadi kita kekalkan keadaan begitu, aman dan tenteram. Tetapi kita berada dalam keadaan mardhotilLah ataupun tidak?. Ini persoalan yang kita kena tanya.
Oleh itu saudara sekelian, pemerintahan dalam Islam ini, yang paling utama yang kita kena lihat ialah mencapai mardhotilLah atau tidak?. Kita berada dilandasan Allah atau tidak?. Kita kata tadi kalaulah mencapai kemenangan semata-mata, maka gagallah nabi Zakaria, nabi Yahya, nabi Isa, sebab mereka ini tidak memerintah. Banyak lagi nabi yang tidak memerintah, tetapi mereka berada dalam keadaan mardhotilLah.
Saya kata tadi pemerintahan dia datang atas ke bawah, yang nak bentuk pemikiran masyarakat, dia tidak boleh bawah ke atas, bawah ke atas revolusi tukar kerajaan boleh, tetapi nak bentuk masyarakat dia atas ke bawah.
Sebab itu kita lihat Saidina Abu Bakar As-Sidiq, bila nak perang .... bila nak kutip derma. Dia derma kesemua harta dia. Orang tanya apa tinggal pada kamu? jawabnya, "Hanya Allah dan Rasul". Pasai apa dia buat macam tu? sebab ketua dia nabi Muhammad saw masa memerintah kepentingan dunia bukan dia kejar, yang dikejar ialah madhotilLah.
Saya dah cakap disini, bagaimana isteri-isteri baginda merungut, hidup bersama Rasulullah saw, kena uli tepung, patut ada orang gaji, dalam keadaan perabut dalam rumah begitu teruk, tidak simpan stok makanan, setelah menjadi ketua negara. Kalau inilah pemimpin, dia seru sesuatu untuk orang infaq, hah........ bergadai goloklah orang itu infaq!.
Ok, kita tidak nampak itu jauh, kita pergi hak dekat sikit.
Ibrahim Libya. Orang Memali ni, orang mana? melayu serupa kita juga. Apa? Awang Pelanduk, Planta pun tak pernah tengok, bila dia kena ISA, masuk kem kemunting, ada Planta untuk makan pagi dengan roti, dia tak makan, dia ingat sabun. Tengok kuning dan baupun lebih kurang macam sabun. Tak pernah tengok planta, tetapi pasai apa orang Memali ni jadi berani?
Sebab, ketua dia!, Ketua dia Ibrahim Libya. Ibrahim Libya ni memang berani.
Saya kena lokap di Alor Setar, Polis dok soal siasat saya tu kata, "kami soal setuju tak setuju perjuangan Ibrahim Libya tu soal lain perjuangannya, tetapi kami respek dia atas keberanian dia, kami nak tangkap dia hidup tak boleh."
Sebab dia bersumpah kalau nak ambil saya bawah ISA, ambil mayat. "Daripada hidup bercerminkan bangkai, lebih baik mati berkandungkan tanah".
Bila dia bersikap begitu, dia suruh orang berani dan dia sendiri berani. Semua itu adalah kerana ketua, ketua yang membentuk fikiran dan tindakan orang bawah. Ini contoh yang mudah kita nampaklah.
Awang Pelanduk tau apa, cari buah genuak dia tahulah, tetapi ketika itu kereta tank, bagi dia tidak ada apa kerana ketua dia Ibrahim Libya.
Baru ni saya pergi Beirut, dalam satu demonstrasi menentang Mesir buat tembok, Yahudi lawan rakyat Palestin biasalah, ini Mesir lebih teruk daripada Yahudi!!!. Dia tutup semua terowong (lubang tikus) yang membawa masuk makanan, perubatan ke Palestin.
Badan NGO, termasuk daripada Malaysia, orang putih. Lagi satu tuan-tuan dan puan-puan orang putih geng hak asasi manusia ni kita kena malu kat depa, depa lawan dengan polis Israel dan Mesir sampai berdarah-darah. Depa duduk disitu sampai tiga empat minggu orang putih ni, kalau kita perasan, 2 hari tak boleh masuk, kita balik dah. Sebab itu dalam ceramah umum saya sebut Palestin akan terbebas atas 2, satu Kebangkitan Gerakan Islam dan dua Pertolongan Gerakan Hak Asasi manusia, terutama daripada negara-negara Eropah, bukan dari kalangan negara Arab.
Demonstrasi yang dibuat di Beirut baru ini setengah juta orang, saya baru tengok orang demonstrasi banyak tu. Berkeritammmmm......... je. Yang keluar tu setengahnya perempuan arab Lubnan pakai baju serupa tak pakai baju.
Nak dengar siapa berucap? nak dengar Hassan NasrulLah. Hassan Nasrullah ada ke dalam dalam majlis tu? Tak dak. Dia sembunyi tah lubang mana, tang mana pun tak tau.
Pakai tayang skrin je, keluar gambar Hassan NasrulLah, orang berteriak seolah-olah histeria, terutama golongan wanita hanya tengok gambar Hassan NasrulLah. Hak tak pakai tudung pun.... uuuuuuuuuuuuuuuuuu...... bereriak.
Sebab apa? dia pemimpin menyeru orang berjihad, dia serahkan anaknya 2 orang kemedan tempur melawan Israel, seorang sudah syahid, seorang lagi belum syahid. Inilah dia 'Leader', kepimpinan.
Itulah dia konsep piramid, atas ke bawah.
Saya bertanya mereka, "Mengapa kamu sokong Hassan NasrulLah?" jawab mereka, "Dia cakap, dia buat". Penyanyi yang teruk-terukpun bila disebut Hassan NasrulLah, "Qa iduna" pemimpin kami.
Sebab itu Rasulullh saw, menterjemahkan kepimpinannya, lahirlah masyarakat yang bertanggung jawab dan akhirnya membentuk satu tamadun baru di atas muka bumi ini.
Bagi kita kiamat bila? Kiamat itu ilmu Allah yang Maha Mengetahui, tapi tanda-tandanya itu semakin banyak, diantaranya perubahan cuaca yang tidak menentu, mungkin 5 tahun lagi kita pula akan ada salji, di Riyadh, Arab Saudi sudah ada salji tahun lepas Dubai sudah turun salji, mungkin beberapa tahun lagi ikan Ruan (Haruan) boleh diternak di England dan ikan Solmon boleh dibela di Kuala Kedah, pun boleh jadi kerana perubahan-peruahan cuaca yang berlaku.
Sidang Antarabangsa tahun ini bincang mengenai cuaca, yang tidak pernah berlaku sidang yang begitu besar mengenai cuaca. Hampir semua pemimpin dunia hadir, dan ramai yang menganggap dunia ini telah menuju 'the end of world'.
Dunia kiamat Allah yang Maha Mengetahui, tetapi tugas kita manusia, sebagai khalifah di atas muka bumi tetap berjalan sampai bila-bila sehingga dunia ini kiamat. Sebab tidak asda makhluk lain yang diamanahkan menjadi khalifah diatas muka bumi. Allah Taala tidak beri kat semut, Dia tidak beri kat kucin (kucing), Dia tak bagi kat gajah walaupun dia besar, Dia bagi kat orang, manusia sebagai khlaifah di atas muka bumi.
Jadi para nabi dan para Rasul itulah tugas mereka. Dan ada nabi yang kita tahu, sampai dia ada Kingdom, berjaya memerintah dalam jajahan yang luas seperti nabi Daud dan Sulaiman. Ada pemerintahan kerajaan yang hebat, yang bersistem. Ada nabi yang boleh menyeru orang sahaja, kuasa tidak ditangan dia. Kuasa pemerintahan ada ditangan orang lain nabi Zakaria, nabi Yahya,
nabi Isa, mereka menyeru orang sembahlah Allah, jangan melakukan kejahatan, jangan berzina, jangan mencuri dan sebagainya mereka peringkat menyeru, mereka tidak ada kuasa pentadbiran.
Nabi Muhammad saw bersabda, "Jika hendak melihat sifat dan sikap nabi Isa alaihissalam, tengoklah kepada Abu Zar". Sebab kerja Abu Zar ini berdakwah, dia pernah tang manapun dia berdakwah, dia tegur orang, dia hentam penyelewengan, tidak kira yang melakukan penyelewengan itu khalifah kah, orang bawah kah, dia kerja tegur menjalankan tugas amal makruf, nahi mungkar. Jarak antara Nabi Muhammad saw dan nabi Isa alaisalam ialah kira-kira 550 tahun.
Nak tengok nabi Isa alaisalam, tengoklaj Abu Zar yang hidup dalam keadaan sederhana, pakaian sehelai sepinggang, pergi kampung sana, pergi kampung sini, sebab ada riwayat nabi Isa ini sehari kadang-kadang pergi berceramah di 17 tempat. Kira beginilah dia pi Pekan Rabu, dia pangge orang dia bercakap hal-hal ketuhanan, sat lagi dia mai Tambak Bunga dia tengok ada anak-anak muda di simpang jalan, kata ada 10 orang, "mai-mai sat aku nak habaq kat hampa, Tuhan kita Allah, dunia ini akan musnah, kehidupan akhirat kehidupan kekal, jangan kita lakukan dosa dan sebagainya". Sat lagi dia pi Simpang 4 Kangkong pulak, jumpa orang lagi sampai kita kata 17 tempat sehari.
Itu kerja nabi Isa alaisalam, di daerah Syam, Palestin itu, Abu Zarpun macam itu, dia ini kaki tegur orang, kaki kritik, seorang 'alim, ilmu tinggi, dan tempat yang dia pergi masih ada kesan sejarahnya, jika kita pergi Lubnan, dekat dengan sempadan Israel dan Palestin Ada disitu masjid Abu Zar. Saya tanya depa, "Pasai apa hampa pangge masjid Abu Zar?", jawab mereka, "Abu Zar pernah mai berdakwah disini". Pernah menyebar dakwah Islam disini, dan disini adalah anak-anak murid Abu Zar sampai sehingga hari ini secara bergenerasi.
Abu Zar ini mati ditengah padang pasir, dibuang oleh Khalifah kerana dia banyak tegur pemerintahan Islam ketika itu, terutama pemerintahan yang membaziax. Inilah kehidupan seorang pendakwah, macam nabi Isa alaisalam lah.
Walaupun dia nabi, berdakwah dengan begitu hebat, tetapi dia mati disalib, mengikut ajaran Kristian. Dan ulamak Islam mengatakan dia hendak disalib, tetapi diselamatkan oleh Allah dan diangkat ke langit, maka ia akan turun semula menjelang hari kiamat, untuk membawa kembali keadilan. Ini saudara-saudara sekelian khilaflah pandangan. Tetapi yang kita hendak ambil pengajarannya nabi Isa yang membawa ajaran yang benar di zalimi dan dibunuh.
Ini tugas nabi dan Rasul, sebab itu menjadi pemimpin dalam dakwah gerakan Islam, ukuran kejayaannya bukan diukur kita berjaya mencapai pemerintahan atau tidak, berkuasa atau tidak. Ukurannya sejauh mana kita mendapat keredhaan daripada Allah swt.
Sebab itu dipanggil 'Mardhotillah'!!!.
Sebab kalaulah kita ukur, kejayaan dakwah itu disudut pemerintahan, maka banyaklah nabi gagal. In bracketnya...... nabi Isa gagal, nabi Zakaria gagal, yang berjaya memerintah tentulah nabi Daud, Sulaiman, Nabi Musa a.s setelah menghadapi penentangan dan penderitaan yang panjang, nabi Muhammad saw, nabi-nabi lain gagal belaka. Jadi kita tidak boleh ukur disudut Islam, aqidah, disitu kejayaan atau kegagalan disudut berjaya memerintah atau tidak.
Sebab yang paling utama ialah menyampaikan risalah Allah, dan kita penganut agama ini samada kita mendapat keredhaan Allah atau tidak.
Itu kunci kejayaan dalam bidang ketauhidan kerasulan!.
Yang kita semua beriman kepada nabi dan para rasul itu. Kita tahu bahawa pemerintahan yang boleh mengubah struktur masyarakat dia mestilah bentuk payung atau piramid.
Atas ke bawah!
Selalunya bawah ke atas dipanggil revolusi. Revolusi ini boleh menumbangkan pemerintahan, tetapi untuk membentuk pemikiran selepas revolusi, selepas pertukaran dia datang dari atas.
Payung atau piramid, pemerintah yang paling tinggi 'Raja', 'King' atau 'Amirul mukminin', atau 'Presiden' atau 'Perdana Menteri' mesti diturun kebawah begitu (membuat gerakan tangan) kepada sekelian rakyat. Yang kita lihat dalam mana-mana sistem pemerintahan atau sistem masyarakat.
Kita lihat dan dah bincang dalam 2 tiga kuliah yang lalu, pemerintahan nabi Muhammad saw, selalu apabila disebut pemerintahan, kita akan letak 2, iaitu Pembangunan! Keamanan!.
Ini dua, 'Development', 'Food' dan sedikit lagi ditambah Keinsanan ini yang selalu disebut, disudut nilai insan untuk taat setia kepada Allah tanpa berbelah bahagi, tunduk kepada hukum Ilahi (Al-Quran) tidak menjadi ukuran.
Itu sahaja ukuran sesuatu umat dan sesuatu pemerintahan negara iaitu setakat mana pembangunan, keamanan dan hak asasi manusia.
Hadirin yang dihormati sekelian, kadang-kadang kita sendiri bercakap begitu!
Negeri kita aman, tenteram, 'good governance' pemerintah yang baik, tidak kira mulukkiah (beraja) tidak kira Republik tidak kira apapun kita ukur kejayaan itu disudut aman dan pembangunan.
Kalau ukuran itu, maka nabi Muhammad seorang yang gagal memerintah. Kerana 10 tahun nabi memerintah peperangan berlaku 72 kali dan nabi mengetuai 27 kali.
"Apa punya pemerintah ni, perang setahun 3 kali?!!!
Apa punya pemerintah ni perang setahun sampai 3 kali, ertinya Madinah dilanda dengan berbagai peperangan, istilah yang lain kacau bilau.
Ada golongan munafik, ada golongan kafir, ada golongan Yahudi, ada golongan Rom, ada golongan yang nak menentang dan sebagainya berlaku berbagai krisis, berlaku berbagai peperangan.
Tetapi disudut kaca mata Islam, kerajaan Madinah itulah disebut kerajaan 'baldatun toibahbatun wa Rabul ghafur', disini hadirin sekelian kita kena lihat, kadang-kadang orang Islam terperangkap dengan kepungan intelektual mereka sendiri. Iaitu negara yang baik itu negara yang tak perang, negara yang aman, negara yang dapat buat pembangunan, maka orang Islam pun jadi tidak bersedia dalam bentuk, 'wa a i'ddu lahum mas ta toqtum min qu'ah, wamin ribatil qair turhibu nabihi 'adu walLah wa 'adu wakum'. tidak berlaku atau kurang berlaku kepada orang Islam, sebaliknya 'wa a i'ddu lahum mas ta toqtum min qu'ah' dibuat oleh Amerika, dibuat oleh Russia, dibuat oleh China.
Amerika rakyatnya berperang, lepas Vietnam, lepas itu perang lagi di Afghanistan, lepas tu perang lagi sampai hari ini, tetapi saudara sekelian negara itu dianggap didunia ini sebagai negara yang 'the best'. Jadi kita kadang-kadang pengertian ini kita lihat bila kita memerintah amannnnnnnn......... tak dak apa-apa berlaku kita, "inilah pemerintahan yang baik". Jadi kita kena lihat balik saudara sekelian pemerintahan Nabi Muhammad saw.
Begitu juga kita akan kata, jika kita adil takkan ada orang tentang, kalau khalifah yang adil ia akan mendapat sokongan rakyat.
Tidak!!!
Kadang keadilan itu ditentang oleh puak-puak yang zalim.
Umar Abd Aziz dia hanya memerintah 2 tahun 4 bulan. Keadilannya diratap sehingga kehari ini, tetapi ia diracun di atas keadilannya itu.
4 khalifah semuanya mati dibunuh! Adakah negeri mereka itu huruhara? Tetapi semua ulamak kata ini generasi yang terbaik. Jadi pemerintah yang adil janganlah kita anggap tidak ditentang oleh orang.
Macam kita lihat sekarang di Iran, dulu revolusi dibuat oleh rakyat miskin menentang golongan mustakbirin orang yang berkuasa, yang kaya. Naik orang macam Ahmadi Nejad orang miskin sokong dia, orang kaya pulak tak sokong. Penentang yang berlaku di Iran sekarang kebangkitan orang kaya, iaitu daripada utara Tehran, kerana dasar-dasar Ahmadi Nejad didapati menguntungkan orang miskin. Orang pulak tak suka terutama orang yang nak 'freedom' kebebasan. Kebebasan maksud mereka, kebebasan untuk sembahyang atau tak sembahyang, kebebasan nak pakai tudung atau tak mau pakai tudung, kebebasab nak minum arak atau nak meninggalkan arak, kebebasan untuk pergi kelab malam ataupun tak pergi kelab malam, jadi golongan yang menuntut kebebasan ini menentang Ahmadi Nejad.
Jadi saya sebut disini kalau kita hendak menegakkan keadilan, jangan anggap tidak akan orang akan tentang kita, bukan begitu, sebab, kadang-kadang seseorang itu gugur di atas keadilannya seperti berlaku kepada Umar Abd Aziz.
Misalnya pemerintahan Saidina Ali KaramalLah wajhah, Saidina Ali semua orang tahu paling hebat dalam peperangan. Didalam perang Badar ahli sejarah mengatakan umur dalam 17 atau 18 tahun. Bila nak perang dia ada 'challenge' sorang sama sorang. Mula-mula kerajaan Madinah bawa keluar 3 orang dari kaum Ansar, orang Quraisyh tak mau, dia kata dak, kami mau orang kami yang mai duduk sini ni! Golongan muhajirin.
Keluarlah Saidina Hamzah, seorang lagi, dan seorang lagi Saidina Ali!. Muda dan yang paling pantas tewaskan musuh Saidina Ali. Dia berperang mencari mardhotilLah, dalam keadaan musuh sudah tewas, dia nak tetak, orang tu ludah mukanya. Dia tak jadi bunuh, pasai kalau dia bunuh kerana orang tu ludah muka dia, bukan lagi kerana Allah swt.
"Hai.... tengah perang boleh ada jiwa yang macam itu!?!.
Kepahlawannya begitu hebat, mailah perang apa pun kalau ada Saidina Ali, menang!.
Kita tengok semasa Saidina Ali sakit mata, dia tak keluar berperang, dalam peperangan Khaibar tentera Islam mula kalah, Nabi terpaksa hantar dia juga. Akhirnya Saidina Ali boleh pecahkan pintu Khaibar. Saidina Ali dapat anggkat pintu Khaibar seorang diri, sedang orang lain memerlu 4 hingga 5 orang untuk mengangkatnya. Sehingga orang Melayu bila nak belawan ada yang akan kata kuatkan aku seperti Saidina Ali dan Saidina Hamzah.
Jadi orangpun tahu nak bunuh Saidina Ali ini tak boleh melainkan dalam keadaan dia tidak sedar, masa mana dia tidak sedar?
Sembahyang!!! sebab masa dia sembahyang tu, dia lupa habis dunia ini.
Kita ni dak! Jam kita taruh tang mana tak tau sebelum sembahyang, kadang cari tak jumpa. Bila takbir... Allah huakbar......... Alhamdulillahirabil 'alamin....... ooooooo..... jam aku letak dibilik air tadi. La dia mai teringat masa tu.... aku cukup geram, tapi itu yang berlaku. Masa angat takbir tu, teringat langsung.... aaaaaa malam esok aku ceramah di Kuala Kedah. Ertinya kita tidak berada dialam fana.
Tetapi Saidina Ali ini, masa dia tak sedar, ialah masa sembahyang, ertinya dunia ini habis dah... sebab itu plot untuk bunuh dia, ialah ketika dia sembahyang di Masjid Kufah, sebab masa lain orang kata mata dia belah belakangpun ada. Kalau masa perang orang mai kot belakang dia cantas kot belakang macam tu je. Itu kehebat dia lah.
Jadi saudara sekelian, saya masuk disini, keamanan, pembangunan, dan sebagainya bukan tafsiran mutlak negeri itu dalam keadaan mardhotilLah atau tidak.
Kalau orang suka kita kerana kita tidak melaksanakan perintah Allah, boleh jadi keamanan!. Kita bina masjid untuk orang pergi sembahyang, hang nak sembahyang tak mau balikpun duduklah! kamu nak karaoke kita tak kacau, buatlah sampai pagipun! kamu nak main judi buatlah. Kalau kita larang nanti kita hilang kuasa, sebab orang ini saudara sekelian nanti tidak undi kita. Jadi kita kekalkan keadaan begitu, aman dan tenteram. Tetapi kita berada dalam keadaan mardhotilLah ataupun tidak?. Ini persoalan yang kita kena tanya.
Oleh itu saudara sekelian, pemerintahan dalam Islam ini, yang paling utama yang kita kena lihat ialah mencapai mardhotilLah atau tidak?. Kita berada dilandasan Allah atau tidak?. Kita kata tadi kalaulah mencapai kemenangan semata-mata, maka gagallah nabi Zakaria, nabi Yahya, nabi Isa, sebab mereka ini tidak memerintah. Banyak lagi nabi yang tidak memerintah, tetapi mereka berada dalam keadaan mardhotilLah.
Saya kata tadi pemerintahan dia datang atas ke bawah, yang nak bentuk pemikiran masyarakat, dia tidak boleh bawah ke atas, bawah ke atas revolusi tukar kerajaan boleh, tetapi nak bentuk masyarakat dia atas ke bawah.
Sebab itu kita lihat Saidina Abu Bakar As-Sidiq, bila nak perang .... bila nak kutip derma. Dia derma kesemua harta dia. Orang tanya apa tinggal pada kamu? jawabnya, "Hanya Allah dan Rasul". Pasai apa dia buat macam tu? sebab ketua dia nabi Muhammad saw masa memerintah kepentingan dunia bukan dia kejar, yang dikejar ialah madhotilLah.
Saya dah cakap disini, bagaimana isteri-isteri baginda merungut, hidup bersama Rasulullah saw, kena uli tepung, patut ada orang gaji, dalam keadaan perabut dalam rumah begitu teruk, tidak simpan stok makanan, setelah menjadi ketua negara. Kalau inilah pemimpin, dia seru sesuatu untuk orang infaq, hah........ bergadai goloklah orang itu infaq!.
Ok, kita tidak nampak itu jauh, kita pergi hak dekat sikit.
Ibrahim Libya. Orang Memali ni, orang mana? melayu serupa kita juga. Apa? Awang Pelanduk, Planta pun tak pernah tengok, bila dia kena ISA, masuk kem kemunting, ada Planta untuk makan pagi dengan roti, dia tak makan, dia ingat sabun. Tengok kuning dan baupun lebih kurang macam sabun. Tak pernah tengok planta, tetapi pasai apa orang Memali ni jadi berani?
Sebab, ketua dia!, Ketua dia Ibrahim Libya. Ibrahim Libya ni memang berani.
Saya kena lokap di Alor Setar, Polis dok soal siasat saya tu kata, "kami soal setuju tak setuju perjuangan Ibrahim Libya tu soal lain perjuangannya, tetapi kami respek dia atas keberanian dia, kami nak tangkap dia hidup tak boleh."
Sebab dia bersumpah kalau nak ambil saya bawah ISA, ambil mayat. "Daripada hidup bercerminkan bangkai, lebih baik mati berkandungkan tanah".
Bila dia bersikap begitu, dia suruh orang berani dan dia sendiri berani. Semua itu adalah kerana ketua, ketua yang membentuk fikiran dan tindakan orang bawah. Ini contoh yang mudah kita nampaklah.
Awang Pelanduk tau apa, cari buah genuak dia tahulah, tetapi ketika itu kereta tank, bagi dia tidak ada apa kerana ketua dia Ibrahim Libya.
Baru ni saya pergi Beirut, dalam satu demonstrasi menentang Mesir buat tembok, Yahudi lawan rakyat Palestin biasalah, ini Mesir lebih teruk daripada Yahudi!!!. Dia tutup semua terowong (lubang tikus) yang membawa masuk makanan, perubatan ke Palestin.
Badan NGO, termasuk daripada Malaysia, orang putih. Lagi satu tuan-tuan dan puan-puan orang putih geng hak asasi manusia ni kita kena malu kat depa, depa lawan dengan polis Israel dan Mesir sampai berdarah-darah. Depa duduk disitu sampai tiga empat minggu orang putih ni, kalau kita perasan, 2 hari tak boleh masuk, kita balik dah. Sebab itu dalam ceramah umum saya sebut Palestin akan terbebas atas 2, satu Kebangkitan Gerakan Islam dan dua Pertolongan Gerakan Hak Asasi manusia, terutama daripada negara-negara Eropah, bukan dari kalangan negara Arab.
Demonstrasi yang dibuat di Beirut baru ini setengah juta orang, saya baru tengok orang demonstrasi banyak tu. Berkeritammmmm......... je. Yang keluar tu setengahnya perempuan arab Lubnan pakai baju serupa tak pakai baju.
Nak dengar siapa berucap? nak dengar Hassan NasrulLah. Hassan Nasrullah ada ke dalam dalam majlis tu? Tak dak. Dia sembunyi tah lubang mana, tang mana pun tak tau.
Pakai tayang skrin je, keluar gambar Hassan NasrulLah, orang berteriak seolah-olah histeria, terutama golongan wanita hanya tengok gambar Hassan NasrulLah. Hak tak pakai tudung pun.... uuuuuuuuuuuuuuuuuu...... bereriak.
Sebab apa? dia pemimpin menyeru orang berjihad, dia serahkan anaknya 2 orang kemedan tempur melawan Israel, seorang sudah syahid, seorang lagi belum syahid. Inilah dia 'Leader', kepimpinan.
Itulah dia konsep piramid, atas ke bawah.
Saya bertanya mereka, "Mengapa kamu sokong Hassan NasrulLah?" jawab mereka, "Dia cakap, dia buat". Penyanyi yang teruk-terukpun bila disebut Hassan NasrulLah, "Qa iduna" pemimpin kami.
Sebab itu Rasulullh saw, menterjemahkan kepimpinannya, lahirlah masyarakat yang bertanggung jawab dan akhirnya membentuk satu tamadun baru di atas muka bumi ini.
(Moderator: Pandangan dan ulasan Hj Mohamad Sabu ini ada kena mengena dengan kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Pas. Berubahlah wahai pimpinan Pas!!!!)
No comments:
Post a Comment