Tuesday, November 25, 2008

MENGAPA TIADA KEMASUKAN ISLAM BERAMAI-RAMAI DI MALAYSIA?

Nabi Muhammad (s.a.w) dan sahabat memulakan perjuangan Islam dari zero sehingga akhirnya berjaya menubuhkan negara islam di Madinah. Kemudiannya seluruh penduduk disekeliling Madinah memasuki Islam beramai-ramai walaupun ianya bukan dipaksakan kerana negara yang dikuasai oleh islam mempunyai pilihan membayar cukai jizyah sahaja. Mengapa mudahnya penganut lain memeluk islam ketika itu?

Jika soal akidah menyebabkan mereka memeluk islam, tentulah mengambil masa untuk meyakinkannya. Faktor yang paling kuat yang menyebabkan mereka memeluk islam ketika itu ialah kerana mereka kagum dengan akhlak pemimpin Islam yang begitu zuhud kehidupannya dan sekaligus menegakkan keadilan dalam pemerintahnya. Mereka dapat membezakan kezaliman, kemewahan dan pembaziran yang dilakukan oleh raja-raja mereka sebelum Islam datang kepada mereka. Maka mereka membuat keputusan bahawa ugama ini membawa akidah yang benar kerana manusia yang dilahirkan begitu luar biasa wataknya.


Mengapa bukan Islam di Malaysia selepas lebih 50 tahun berkawan dengan kaum Melayu yang berugama Islam masih belum mahu menganut Islam beramai-ramai. Mereka belum merasa keadilan Islam, mereka masih terasa diancam keselamatannya, mereka masih dianggap warga negara kelas dua, mereka dianggap pendatang yang mengancam peribumi, mereka nampak akhlak pemerintah yang korup, mereka nampak pemimpin Melayu yang rasuah dan mereka nampak pemimpin Melayu yang membolot harta secara tak betul. Maka mereka tak dapat melihat Islam yang indah, Islam yang sempurna dan sekaligus tidak dapat merasakan Islam ugama yang benar lantaran perangai pemimpin Islam di negara ini.

Siapakah yang bertanggung jawab dalam soal ini.

Anda jawablah sendiri.




3 comments:

Jamaludin Maideen said...

UMNO bertanggungjawab 100%.

Seladang said...

UMNO gunakan Islam Hadhari - Ada had! Ada Hari!

Ada faham?

ALI MAIDIN said...

Bisakah Pas tidak melakukannya nanti?.