Saturday, November 22, 2008

LUJNAH IT DIPIMPIN BUKAN PROFESIONAL


Antara perkara yang kelakar dalam Pas Pusat ialah Pengerusi Lujnah ITnya bukan dari tokoh profesional yang terdidik dalam disiplin IT. Pengerusinya ialah Uztaz Abdul Ghani Shamsudin. Beliau sebenarnya lebih dikenali sebagai tokoh tarbiyyah. Bekas pimpinan Abim dan Persatuan Ulamak ini akhirnya memilih Pas sebagai wadah perjuangan selepas bersara sebagai pensyarah di Universiti Malaya.

Beliau merupakah tokoh Abim yang pertama saya ikuti ucapannya ketika saya di Tingkatan Lima sempena penubuhan Abim Tampin bertempat di Sekolah Menengah Agama Repah, Tampin pada tahun akhir tahun 1976. Masih teringat saya antara intipati ucapannya; cinta manusia tidak kekal dan sekejap sahaja, tanah pusara isteri masih basah lagi, sang suami sudah mula mencari penggantinya. Kau mesti suka Zek kalau dengar ceramah ini. Ha ha.

Beliau memang berminat dengan IT. Difahamkan semasa beliau memimpin Persatuan Ulama, pertubuhan ini digarap dengan IT dalam media dakwahnya.

Kalau beliau berkhutbah jumaat, bersedialah untuk lambat makan tengahari. Panjang khutbahnya. Ha ha.

Ketika Anwar Ibrahim masuk Umno pada 1982 dan bertanding pilihan raya di Permatang Pauh, Ustaz Ab Ghani beria-ia memujuk Mohamad Sabu supaya jangan lawan Anwar. Tetapi wira Pas ini tetap lawan Anwar. Sekarang Anwar, Mohamad Sabu dan Uztaz Ghani bersama dan bersatu lawan BN. Jangan tak tahu wahai Alwi oi. Itulah kelakarnya sejarah....

Ketika bertugas di Jabatan Kerajaan sekitar tahun 1986-1993 di Kuala lumpur, beliau jarang menghampakan permintaan saya untuk berceramah di surau pejabat kami. Tentu ummphnya.

Saya doakan agar beliau jadi YB pada PRU 13 nanti.

Bukan ini yang saya nak cerita sangat tetapi nak bagitau kepada pimpinan Pas di cawangan dan kawasan supaya ambil semangat Uztaz kita ini supaya memahirkan ilmu asas IT. Jika SMS kedekut, emel percuma malas dan tak mesra dengan internet untuk dapat maklumat segera, nampak gaya lambatlah perjuangan kita menuju sasaran. Kata Saidina Ali, ajarlah anak kamu dengan ilmu masa hadapan. Maaf wahai sahabat-sahabatku.


1 comment:

ceria said...

kawan setuju sokmo...malas nak tunjuk kuku aje....hiidup amran janggut..