Wednesday, September 26, 2012

MUBARAK BERJANGGUT

Dengar khabar hubungan  Mesir-Israel di bawah regim Mubarak dan Morsi  lebih kurang sama sahaja statusnya. Malah Morsi cuba melihat  "keramahannya"  dengan Israel bilamana memberi bangunan baru kepada kedutaan Israel di Mesir!!   Ada gelaran tak baik kepada Morsi kini iaitu Mubarak Berjanggut. 

Sikap Ikhawanul Muslimin sejak awal penubuhannya terhadap Israel adalah jelas sekali sehingga mereka sanggup menyediakan pasukan bersenjata melawan Israel pada 1948  dahulu.

Kejayaan team Ikhwan dalam pemerintahan Mesir kini  tidak ada maknanya jika sikap Mesir terhadap Israel  tetap sama dengan regim lama Musbarak.   Dikhabarkan juga rakan-rakan Ikhwan di luar Mesir, amat tidak puas  hati dengan Morsi!!!!

Dalam hal sikap terhadap Israel, hanya Iran dan Syria sahaja  di kalangan negara Teluk  yang amat tegas terhadap Israel. Maka tidak hairanlah kedua-dua negara ini cuba dipencilkan dari dunia Islam dengan dakyah syiah. Ustaz ustaz Pas pun turut sama terperangkap dalam isu ini. Dengan sentimen mazhab dan akidah, dunia Islam "di pecah dan perintah"  oleh Amerika!!!!   Yang menjadi alat Amerika ialah Arab Saudi dan Qatar!!!!




No comments: