Saturday, September 6, 2014

JIKA MB DARI PAS

Jika Sultan melantik Adun Pas sebagai MB Selangor, maka pelbagai  senario  bakal berlaku:

Apakah 2 Adun Pas  yang menyokong Wan Azizah  sebelum ini   masih kekal menyokong  Wan Azizah? Jika ya, maka kedua-dua mereka boleh diambil tindakan   kerana kes kali ini lebih jelas tidak menyokong parti. 
Umno dan Pas, wajib setuju kepada MB Pas kerana menjunjong titah perintah Sultan. Ha ha.

Apakah PKR dan DAP akan akur dengan lantikan Sultan terhadap MB Pas yang baru? 

Jika DAP dan PKR pun akur  dengan lantikan Sultan, tamatlah cerita MB Selangor

Tetapi jika DAP dan PKR tidak setuju  MB baru Pas,  krisis  akan terus berlaku.  Sultan ada alasan  yang kukoh untuk membubarkan DUN Selangor.

Yang bakal puteh mata, Adun yang tak cukup edah perkhidmatran untuk layak mendapat pencen. Wooooo.


1 comment:

Anonymous said...

Kalau calon pas dipilih sultan...umno paling minimum neutral...dia xkan bangkang sbb umno kebiasaannya x lwn sultan...kebiasaan. Not worth it utk umno buat sultan murka atas isu bukan dari mereka.

Dap la penentu samada kekal atau tidak mb pas. Dan rasanya dap akan ambik pendirian sama mcm umno...sokong kecik hati pkr x sokong mcm derhaka pd sultan..depa kan ada hati nk letak calon melayu di selangor. So besar kemungkinana dap pun abstained.
Atau mungkin dap dh sokong pas sbb kita tgk sultan tk mintak pun dap submit nama tambahan..so dap dh bg 3 nama blkg pkr. Kenapa?
Sbb baru dap sedar mereka tersilap pilih team pkr bkn team pas. Akibat tindakan pkr tp berkeras dgn nama jijah, ianya dilihat oleh mata istana dan masyarakat sbg mb rubberstamp atau boneka. Blogger2 pkr boleh spin apa yg mereka suka tp hanya hardcore pkr saja yg akan percaya pd propaganda tersebut.
So sultan dh reject jijah atas dasar boneka dan ini akan jadi precedence atau teladan utk memilih mb di selangor dan lain2 negeri pd masa hadapan. Beerti..sultan dan rakyat berhak menolak satu satu calon mb jika dirasai, semua dlm politik is abt perception, calon tersebut sekdr wayang dan akan mengkompromi integriti calon tersebut.
Kesannya...jika dap menang bsr sekalipun...calon melayu mereka tdk akan diterima krn persepsi diatas.
So bila dah hilang kesan mabok dok berasmara dgn pkr dlm isu mb ni..baru mereka tersedar dr lena but it was too late.
So sbb tu dap kencing blk pkr..submit 3 nama..try to get this mb crisis padam cepat2 and hopefully no one realize their stupid and biggest mistake. Nanti kita akan tgk perubahan pd pucuk pimpinan dap negeri..silap2 keluaga lim turut kene tempias.