Monday, December 21, 2009

REFORMASI ZAKAT

Siapakah pelindung dan penguat Islam di negara ini? Sultan atau Raja selaku ketua ugama atau kita perlukan sebuah institusi lain yang mungkin kita namakan sebagai Majlis Tertinggi Ulama. Nampak sangat slownya institusi zakat ini.

Saya belum merasakan istitusi zakat berperanan sepertinya selaras dengan keperluan zaman. Apakah isu kemiskinan, pendidikan dan dakwah mampu digarap oleh institusi zakat masa kini.

Institusi zakat zaman BN dan PR lebih kurang sama saja. Dimanakah perubahannya. Siapakah penghalang perubahan?

2 comments:

Some one on the earth said...

Assalamu'alaikum Tn Ali. Saya mmg bersetuju 100% dgn kandungan artikel yg saudara pamerkan ni. Saya pun masih kurang berkeyakinan dgn Institusi zakat di M'sia ni. Kalau x silap dlm pengetahuan saya, pungutan zakat perlu di agihkan secara total kpd golongan Asnaf yg layak menerimanya. Dan x perlu ada baki yg besar utk simpanan institusi zakat itu sendiri. Agak memeranjatkan di mana pd thn 2007 seorg artis Tanah air menghidap barah payudara & institusi zakat tersebut terus aje membuat sumbangan bernilai RM30K. Apakah ini namanya keadilan??? Ada yg menderita kemiskinan, berhutang dgn along krn desakan hidup x semudah mendapat bantuan spt artis tersebut. REnung2kan lah???

ahmadnizamhamid said...

sdr.sila juga baca tulisan saya tentang isu yang sama didalam blog lanailestari.saya bersetuju dengan sdr.