Friday, September 25, 2009

DR HASAN ALI PENGKAGUM PROFESIONAL

Dr Hasan Ali adalah pencinta golongan profesional. Dalam Pas beliaulah orangnya yang mewar-warkan bahawa Pas hebat dek adanya golongan profesional. Kepada beliau, golongan profesionallah sahaja yang telah meningkatkan martabat Pas segalanya, hinggakan apabila beliau tidak popular dalam pemilihan jawatan Naib Presiden satu masa dulu, beliau mengatakan perwakilan Pas anti golongan profesional. Bagi perwakilan Pas - penilaiannya berdasarkan prestasi seseorang tanpa mengira apa latarbelakangnya.

Hakikatnya ramai orang profesonal tak reti membaca isu politik dan mengurus organisasi politik(orpol). Ramai yang rendah prestasinya. Tak payah kita sebut nama mereka satu persatu. Tak padan dengan gelaran profesionalnya.

Selcat akan kuat atau berwibawa bukan kerana dek anggotanya yang profesional. Tetapi memadailah anggotanya itu pecinta kebenaran, pembenci penyelewengan dan memahami prosidur kewangan negeri. Ada yang profesional tetapi tak berjiwa "pejuang' pun. Malah ada yang otak beku tak tau mana satu prioriti dalam mendedahkan penyelewengan pentadbiran.

Kepada pegawai awam, belajarlah menjadi pentadbir yang yang menjunjung etika perkhidmatan awam. Jika tak mematuhi pimpinan negeri yang dipilih rakyat, sila bersedia menerima hukuman dari rakyat.

Jangan sampai terjadi revolusi rakyat sehingga semua perosak rakyat dimusnahkan melalui revolusi jalanan.

Kepada Datok Hasan Ali - buanglah sisa-sisa asobiyah Melayu dan kekagumannya dengan istilah profesional yang kosong itu.

1 comment:

SAHARIZAM ARDE said...

Dr Hasan Ali ni cara pemikirannya mungkin mewakili ramai profesional melayu di luar sana terutama dalam kalangan penjawat awam. Mereka mahukan (atau sekurang-kurangnya SUKA)daulah islamiah tetapi pada masa yg sama mahukan ketuanan melayu. Agaknya Dr Hasan Ali kena tubuh parti baru jika dia terus-terusan dengan idea politiknya. Lambang partinya bulan & keris.