Tuesday, December 27, 2011

CALON - MELIHAT KELEBIHAN ORANG LAIN

Menjadi aktivis parti tak siapa bertanya latarbelakang akadamik atau kerjaya kita. Kerja aktivis parti adalah secara sukarela, tak siapa membayar gaji atau elaun kita. Kita hanya mencari ganjaran Allah swt sahaja. Berapa ramai anggota parti yang berkorban dari sekupang dua sehinggalah ratusan ribu ringgit. Ada yang sanggup wakaf tanah berekar kepada parti. Ada yang menyumbang wang setiap bulan. Mereka tak pernah mengharapkan balasan projek  jika partinya memerintah. Malah jauh sekali berangan menjadi calun pilihan raya.

Tetapi apabila parti mencadangkan nama calon  pilihanraya, ianya tidak terikat kepada nama dikalangan aktivis parti atau di kalangan AJK parti. Kita mencari nama yang mampu diterima ramai oleh pengundi. Barang pasti latarbelakang kerjaya,  kelulusan akadamik, hubungan dalam masyarakat dan kemampuan diri diambil kira.  Shahnon Ahmad dan Cikgu Huda yang bertanding di Sik bukan pun aktivis parti tetapi dipilih oleh parti mewakili parlimen Sik dan menang. Hasan Shukri yang pernah menjadi Naib Presiden Pas sekian lama pun tak tergila-gila nak cadi calun. YDP Pas Parit Buntar pun tak menjadi calun, sebaliknya memberi laluan kepada Dr Mujahid Yusf yang diimpot dari luar. YDP Titiwangsa juga tidak bertanding memberi laluan kepada Dr Loklo

Pimpinan yang bijak dan berstrategis sanggup memberi laluan dan  mencari calon di Luar AJK, jika berhasrat menambah "faktor" kemenangan.   Tambahan pula jika sudah beberapa kali bertanding dan kalah. Elok sahaja beri peluang kepada orang lain. Terlebih "perasan" pun tak elok juga. Orang ramai akan lebih hormat kepada kepimpinan kita jika sanggup bertolak ansur dalam mencari kemenangan parti. 

Antara "kelemahan" dan "kekurangan" ada perbezaan. Kelemahan mudah dan segera boleh diatasi. Tetapi kekurangan mengambil masa untuk diatasi. 

Pemimpin kena "peka" dengan signal orang bawah. Kalau tidak - akan menambah kebencian orang kepada kita!!!!!


No comments: