Saturday, February 27, 2010

JUTAWAN PILIHAN HATI

Heboh media mencatat nama jutawan Malaysia. Terselit nama anak Dr Mahathir. Tak sia-sia Dr M menjadi PM selama 22 tahun. Sekurang-kurangnya anak beliau mendapat limpahan pemerintahnnya.

Ada dua jenis jutawan. Pertama kerana bikin bisnes sendiri dan tak berkait langsung dengan projek kerajaan. Kedua, menjadi jutawan kerana dapat projek dari kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan.

Saya tak hairan langsung kalau jutawan kerana dapat projek dari kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan. Jutawan kategori ini selalu dikaitkan dengan ayat-ayat "kroni" dan "nepotism". Yang saya kagum ialah jutawan yang menghasilkan produk dan perkhidmatan untuk kegunaan awam. Itu baru betul-betul real memajukan bisnes.

3 comments:

AFRAR YUNUS said...

salam sheikh
tu pun depa kata buat dengan titik peluh sendiri. maksudnya kurniaan yang diberi secara nepotisma dan kronisma dikatakan "usaha". depa makan isi, rakyat hirup kuah.

nazmi said...

kalau saudara baca majalah malaysian business 40 richest edisi tahun lepas ( 2009 ) masa zaman pak lah jd PM jelas mengatakan 70% sumber kontrak anak Mahathir ( tauke Kencana Petroleum ) yg berada pd ranking 20 terkaya tahun 2010 adalah datang daripada Petronas..yg heran edisi kali ini tak ditulis sumber kontrak.. takut kantoi kot.. hehe

untuk makluman, Petronas adalah dipenasihatkan oleh Tun Mahathir..

kesimpulannya.. LU PIKIRLAH SENDIRI..

orangkampung said...

Salam,

Kata orang ... hujan emas d negeri orang, hujan batu di negeri sendiri ...betoi ka ...

Kata orang ...bapak borek anak rintik ...betoi ka ...

Kata orang ...kuah tumpah ke nasi ..betoi ka ...

Betoi tak betoi ...itu lah jadi nya ....