Thursday, July 10, 2008

SYARAT SOLAT DAPAT KERJA

Sekali lagi TG MB Kelantan membuat kejutan dengan mencadangkan pengambilan anggota perkhidmatan awam dari kalangan yang bersolat sebagai satu syarat utama. Ini satu idea baru secara "rasmi" sahaja. Amalan mengenalpasti seseorang itu bakal pekerja yang baik dengan melihat komitmennya terhadap solat sudah lama diamalkan oleh sesiapa sahaja. Budaya Melayu apabila nak terima menantu pun, akan selidik bakal menatunya bersolat ke tidak. Maka ramailah yang berlakun minta sejadah di rumah bakal pak mertua.

Ada pula kaum yang yang ragu-ragu dengan idea ini. Macam-macam soalan yang timbul. Macam mana hendak kenal pasti siapa yang solat, macam mana hendak pantau mereka berterusan bersolat, solat pun belum tentu kerja baik, macam mana dengan yang bukan islam pula. Ini semua dalih untuk lawan idea TG itu.

Ya, solat tidak menjamin seseorang itu baik. Al-quran menegaskan "mendirikan solat", bukan sekadar solat sahaja. Solat itu mampu mencegah keburukan dan kejahatan (fahshak dan mungkar), termasuk rasuah walau sekecil mana pun. Kerani belian dipejabat kerajaan pun tak terlepas amalan rasuah, walaupun berjanggut dan istiqamah solat di surau pejabat!

Saidina Umar r.a. pun menegaskan bahawa selagi kita belum bermuamalah dan bermusafir dengan seseorang, kita belum tahu lagi peribadi mereka sebenarnya. Solat hanya penilaian awal. Ada orang cukup baik menjaga hubungan dengan Allah tetapi hubungan dengan manusia hancur belaka.

Fikir-fikirkanlah.

No comments: