Monday, July 14, 2008

BELANJAWAN RAKYAT 2009

Kerajaan Negeri dibawah Pakatan Rakyat telah menyambut 100 hari pemerintahannya baru-baru ini. Ceramah sambutannya begitu hebat sekali. Penyokong PR tentulah setia mendokongnya.

Lawan PR, BN sentiasa mengasak kerajaan negeri PR berkaitan dengan janji-janji manifestonya dalam PRU 12 yang lalu. Apa yang penting sekarang ialah kerajaan PR mestilah membasmi segera sebarang kebocoran wang kerajaan negeri dan mempastikan kerajaan negeri berbelanja secara betul, teratur, telus dan tiada rasuah dan ketidakadilan. Langkah seterusnya ialah merangka BELANJAWAN RAKYAT 2008 (BR).

Melalui BR inilah akan menggambarkan segala perancangan kerajaan PR berkaitan dengan pembangunan negeri seperti mana kehendak manifesto PRU 12. Isu-isu berkaitan pembangunan insan, ekonomi, pendidikan, dasar tanah, kerajaan tempatan dan sosial akan diterjemahkan dalam kertas pembentangan BR nanti

MB dan exco kena duduk bersidang secara serius dengan pegawai perancang ekonomi negerinya supaya BR berbeza dengan belanjawan BN masa lalu. Disinilah bermulanya kelainan fokus PR dalam mentadbir negeri. Kalau boleh dalam merangka BR ini, ianya juga melibatkan pandangan dari aktivis politik dari semua anggota gabungan PR.

Penyokong PR amat ternanti-nanti satu belanjawan yang komprehensif untuk rakyat.

No comments: